יום רביעי, 4 באפריל 2018

"בתיה לא אוהבת אמבטיה"


ספר ילדים חדש:

"בתיה לא אוהבת אמבטיה" מאת עדי ענתבי



           

"בתיה מתחילה לצרוח ולא מפסיקה לבכות, מתחבאת מתחת לשולחן ועושה בעיות. 'אני לא רוצה להתקלח!' היא אומרת זועפת, 'נכנסים לי מים לעיניים, ואני לא אוהבת!'"  (מתוך הספר)

ספר הילדים "בתיה לא אוהבת אמבטיה" מאת עדי ענתבי בהוצאת הספרים "אוריון", מגולל את סיפורה של בתיה, ילדה שלא אוהבת להתקלח. ההורים מנסים לשכנע אותה במילים טובות, אך בתיה אינה משתכנעת בקלות. האם היא תסכים לבסוף להתקלח? הספר מתאר את ההתמודדות של בתיה והוריה עם סירובה להיכנס לאמבטיה ומספקת לילדים ולהורים דרכים להתמודדות בקושי מסוג זה בדרך מעניינת וקסומה. הספר מיועד לגילאי 5-2, הגיל שבו מרד האמבטיה בדרך כלל בא לידי ביטוי.

ספרה של עדי בוחר לגעת בנושא שנחשב לבעייתי בגיל המדובר ובא לידי ביטוי גם בגיל מאוחר יותר. היא בחרה לגעת בנושא זה ולפשט מורכבותו באמצעות סיפורה של ילדה שאינה אוהבת להתקלח כשהיא מודעת לכך שעם כל עמוד על הילדה "להשתכנע" וללמוד לאהוב את שלא אהבה. כי רק כך תוכל בתיה לזכות בריח פרחים כשאר הילדים הנקיים.

בספר מוצגת העדנה שמפגינה גיבורת הסיפור כלפי בובותיה בדיוק כפי שמפגינה אימה כלפיה. הכול נעשה בזהירות ובנועם, וכך מועברים לילד ערכים ומסרים נוספים – מהם: כבוד האדם, הרגלי נימוס וניקיון בריאים ובעיקר מהות ההבדל הלא קטן כלל בין רגשות כמו כעס לבין חיוך של קבלה.  

לאורך כל הספר מתכתב הטקסט עם האיורים המקוריים והססגוניים של צבי פדלמן שמאיר בשלל צבעים את הסיפור ומוסיף לייחודיותו. פדלמן הוא ראש המחלקה לתקשורת חזותית במכון אבני. שימש כארט-דירקטור בכיר במשרדי פרסום מובילים, עיצב ואייר למעלה מ- 200 ספרים למבוגרים וילדים.

עדי ענתבי, (31) אם לשנים, הדר בת החמש שהיא ההשראה לספר ולביא בן שנתיים וחצי, תושבת פתח תקוה, אופטומטריסטית במקצועה, עובדת באוניברסיטת בר אילן בקליניקות בבית הספר לאופטומטריה.

על ההשראה לכתיבת הספר מספרת עדי ענתבי: "כשהדר הבכורה שלנו הייתה לקראת גיל שנתיים, יחד עם מרד גיל השנתיים הגיע גם הסירוב להתקלח. היא לא הסכימה להיכנס להתקלח באף צורה ובאף דרך. כל יום בשעת המקלחת היא הייתה מתנגדת להיכנס להתקלח והיה 'אישיו' סביב הנושא. ניסינו לדבר על ליבה ולראות אם הבעיה היא כתוצאה מפחד ממים או מסיבה אחרת. הבאנו משחקים לאמבטיה כדי להנעים את השהות בה, אך ללא הועיל. כל ניסיון שלנו להכניס אותה לאמבטיה לווה בהתנגדויות של ממש וגם כאשר היא כבר התרצתה ונכנסה לאמבטיה היא צרחה וזה לא היה נעים לא לה ולא לנו, ההורים. חיפשנו ספר אקטואלי ועדכני בנושא ולא מצאנו משהו ששבה את ליבנו. אחרי שכל הניסיונות הטריוויאליים להעביר לה את שעת האמבטיה בנעימים לא צלחו, החלטתי לנסות ולהמציא דמות בשם בתיה שגם היא לא אוהבת להתקלח כמוה, וכך קיוויתי שהדר תזדהה עם בתיה, תושפע לטובה ויותר מהכול תלמד ממנה איך להתגבר על הפחד מלהתקלח. בהתחלה הייתה הדר מאוד סקפטית ולא שיתפה פעולה, אך לא ויתרתי. בפעם השלישית היא כבר ביקשה לשמוע על בתיה תוך כדי הרחצה באמבטיה ולא היה אכפת לה שהיא בעצמה בשיא המקלחת ומיד מסיימת. לאחר מכן, כשהייתי בחופשת לידה של הבן השני לביא, החלטתי לנסות ולהעלות את הדמות של בתיה שלא אוהבת אמבטיה על הכתב כדי שלא יהיה רק מהדמיון. לאחר כמה חודשים אמרתי לעצמי שאולי כדאי להוציא את הספר לאור כדי שמשפחות נוספות שילדיהם יש קושי דומה יוכלו ליהנות קצת יותר משעת הרחצה כזמן איכות של הורה וילד כדי שהיום יסתיים בצורה יותר נעימה".

"הייתי מאוד שמחה שההורים וגם הילדים ייהנו יחד מקריאת סיפורה של בתיה ויספגו את התהליך שאותו היא עוברת, בשעת האמבטיה ואפילו לאחריה. הלוואי ויחד תוך כדי קריאה יגלו הילדים שהם לא היחידים שלא אוהבים להתקלח, שהם אינם לבד במערכה. אני מאמינה שברגע שהם יתאהבו בבתיה ובסיפור שמוצג להם מזווית ראיה של ילד כמותם, הם לאט לאט יעברו גם את אותו התהליך שבתיה עוברת בכוחות עצמה". 

עדי ענתבי מסכמת: "אני מאוד מקווה שהספר יגיע לבתים הנכונים וששעת האמבטיה תיהפך לשעה יותר רגועה ומהנה בהרבה משפחות".

"בתיה לא אוהבת אמבטיה" מאת: עדי ענתבי. איורים נפלאים: צבי פדלמן. הוצאת הספרים "אוריון", עמודים לא ממוספרים. מחיר לצרכן 49 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il

                       






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה