יום חמישי, 22 במרץ 2018

"לא עלה נידף ברוח" מאת אסי ניסלסון לוריא


"לא עלה נידף ברוח" מאת אסי ניסלסון לוריא


                                                

"לא עלה נידף ברוח" מאת אסי ניסלסון לוריא בהוצאת "ספרי צמרת", הוא מסמך היסטורי נדיר ומרתק על אודות חייהם של יהודי מזרח אירופה טרם מלחמת העולם השנייה ואחריה, ובעת המשטר הקומוניסטי בברית המועצות של פעם תחת מסך הברזל.

עוד בהיותו ילד נחשף אסי ניסלסון לוריא לסיפורים היסטוריים על אודות חיי הקהילות היהודיות בערים שבהן התגוררה משפחתו. הוא עמל במשך שנים רבות על איסוף עדויות של בני משפחתו והתחקה אחר גורלם מעבר לים. ספרו מציג בפיקחון וללא משווא פנים את סיפורה של הקהילה היהודית במדינות אוקראינה, בלארוס, לטביה ורוסיה באמצעות סיפור חייהם. לולא האומץ, התקווה והמוטיבציה לא להרפות ולא לוותר, הוא ורבים נוספים לא היו כאן. משפחות יהודיות רבות נאלצו לחוות נתיב מכאובים ולהימלט מציפורני חיית הטרף האנטישמית ובהמשך להתמודד עם המשטר הקומוניסטי הנוקשה. זהו ספר חובה שמשרטט בכנות פשוטה את ההוויה היהודית כפי שהתקיימה אז.                                         

"כשהבאנו את בתנו הביתה מבית החולים, מצבנו הכלכלי לא היה פשוט. לא הצלחנו להשיג מיטת תינוק, אז מצאנו פתרון אחר. יחד ריפדנו מזוודה,  וזאת הייתה מיטתה של בתנו. את המזוודה הנחנו על כיסא וקשרנו את המכסה אל המשענת כדי שלא תיסגר חלילה. כשבגרה, אהבה בתנו לנסוע ולטייל והייתה מאוד פעילה חברתית. כשהערתי לה על כך שהיא נוסעת יותר מדי, השיבה בהומור, "את ואבא גרמתם לכך כשמיטתי הראשונה הייתה מזוודה", כך סיפרה סבתא שרה לנכדה אסי, כותב הספר "לא עלה נידף ברוח".

"לא היה אדם ששרד את השואה, ולא חיפש מישהו מבני משפחתו או חבריו", המשיכה שרה והפליגה בסיפורים נוספים. כולם כאן בספר, עדות חיה להתמודדות אמיצה של יהודי מזרח אירופה בניסיון לשרוד, לחיות, לאהוב".    

אסי ניסלסון לוריא (32), נולד ומתגורר בנהריה. בעל מספרה במקום בשם "אסי לוק עיצוב שיער".                                                                                                               

אסי הוא מייסד קבוצת הפייסבוק "Latvian Jews יהודי לטביה" שנוצרה לטובת סיוע באיתור שורשי משפחה שמקורם בלטביה. אנשים מכל קצוות הארץ והעולם חברים בה. כן הוא מייסד המיזם לאילן יוחסין ליהודי לטביה שבו רשומים כעת כ-35 אלף שמות של יהודים מלטביה בעלי קשרי משפחה. "לא עלה נידף ברוח", הוא ספר הביכורים שלו.           

אסי ניסלסון לוריא מספר: "במשך כעשר שנים אני מתחקה אחר השורשים המשפחתיים שלי. לאורך השנים הללו ראיינתי בני משפחה רבים וביקרתי במקומות רבים ורחוקים שמהם הגיעה המשפחה שלי במקורה. הצלחתי אף לאתר מאות בני משפחה אבודים בארץ וברחבי העולם. בני משפחתי, משפחת רבינוביץ, החזיקו מגילה שבה נכתבה השושלת המשפחתית שלנו. אותה מגילה אבדה בזמן מלחמת העולם השנייה. ככל שתחקרתי את ההיסטוריה המשפחתית שלי מצאתי את עצמי נשאב לנושא יותר ויותר, עד לתקופת ילדותם של סבי וסבתי, ואף הצלחתי לשחזר את ילדותה של הסבתא רבתא שלי חנה רבינוביץ לבית סטרקובסקי בסוף המאה ה-19, את נישואיה לסבא רבא שלי יהושע רבינוביץ ואת חייהם המשותפים.  בסיפוריי על משפחתה של סבתי תוכלו ליהנות ממסע היסטורי באמצעות זיכרונותיה על ילדותה בז'לובין, ילדות של ילדה קטנה בעיירה לא גדולה בעת שמשפחתה נרדפה על ידי השלטונות הסובייטים בשנות ה-20 של המאה ה-20, ולהמשיך ללוותה במסעה המפרך בזמן מלחמת העולם השנייה, דרך היכרותה עם סבי בזמן המלחמה, דרך חייהם המשותפים בתקופת ברית המועצות לשעבר וללוות אותה, בסופו של דבר, בקבלת ההחלטה לעלות ארצה עד הגעתה לכאן. הספר מציג את סיפורם של אנשים חזקים שהתמודדו עם קשיים, אך נותרו חזקים. סיפוריהם הם דוגמה וראויים להערכה".

אילן יוחסין ליהודי לטביה

"לאחר שהקמתי את הקבוצה בפייסבוק, הקמתי אילן יוחסין לסבי ולסבתי והתחלתי להוסיף את כל מי שקשור אליהם בקשרי דם או קשרי נישואין. בהמשך הצטרפו אליי אנשים נוספים והוסיפו עוד ועוד שמות. כיום ישנם באילן היוחסין כ-35,000 שמות של יהודים לטבים שכולם בעלי קשרי משפחה. האילן הזה מסייע לאנשים רבים לאתר קרובים אבודים, והיו אנשים שגילו שבני משפחתם שרדו את השואה למרות שהאמינו שלא נותר ולו שריד אחד מהמשפחה".

זיכרון בסלון

"לפני שנה לקחתי חלק בפעילות 'זיכרון בסלון' ושימשתי כאיש עדות במד"א נהריה. אז ספרי היה עדיין בצורת טיוטה שלא יצאה עדיין לאור. כשהגעתי לשם כולם התפלאו שמגיע בחור צעיר, כולם חשבו שיגיע ניצול שואה או מקסימום דור שני לשואה ולא דור שלישי. אני מאמין שקיים מושג כזה 'דור שלישי' לשואה, לפחות משיחות שהיו לי עם נכדים לסבא וסבתא ניצולי שואה. השנה אני לוקח שוב חלק בפעילות הזאת, והפעם אני מגיע עם ספרי שיצא לאור". 

אסי ניסלסון לוריא מספר כי בימים אלו הוא שוקד על ספרו הבא שמתעד 400 שנות חיים בקרב יהודי לטביה לפי כל החומרים שנאספו על ידו בשנים האחרונות.  הספר מתחיל כספר גינאולוגי וצולל היישר לתוך ההוויה היהודית כפי שהתקיימה אז והשתנתה לפי כל תקופה.


"לא עלה נידף ברוח" מאת אסי ניסלסון לוריא. הוצאת הספרים "ספרי צמרת", 135 עמודים. מחיר לצרכן 68 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים.

                       
                                                           




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה