יום ראשון, 2 באפריל 2017

"בנק הזמן של איילת" מאת ד"ר עיינה פרידמן

ספר ילדים חדש:

"בנק הזמן של איילת" מאת ד"ר עיינה פרידמן


                                                                                                                                    

ספר הילדים "בנק הזמן של איילת" מאת ד"ר עיינה פרידמן בהוצאת הספרים אוריון עוסק בנושא הזמן, שהינו מושג מפשט וקשה להבנה עבור ילדים. כיצד ניתן למדוד את הזמן? כיצד ניתן לתכנן אותו? מדוע לפעמים נדמה לנו כי הזמן עבר מהר מאוד, מהר מדי, ומדוע לעיתים נדמה לנו כי הזמן "תקוע" ואינו חולף כלל?

הספר מסביר את פעולתם של מחוגי השעון, ומי מהם אחראי לסמן יחידות של שעה, דקה או שנייה ונותן דוגמאות לתחושות שונות של ילדים הקשורות לנושא הזמן, ומבהיר להם כי יש לתכנן את חלוקת הזמן כך, שיוכלו לעמוד במטלות היום אותן יש לבצע,  הן המטלות הנעימות, והן המטלות הנעימות פחות.

איילת מבינה כי הוריה עמוסים בעבודה ומטלות, ונחלצת לעזרתם, כדי לאפשר לאביה לסיים מטלה, ולהקדיש לסבא זמן למשחק שש-בש. אביה של איילת קיווה להספיק לתקן את מכונת הכביסה, אך מאחר ולא תכנן היטיב את הזמן, לא הספיק לבצע זאת, וסבא מחכה לבלות איתו מעט זמן במשחק שש-בש בגינה.

הזמן הוא נושא חשוב אותו יש לתכנן בקפידה, ולבחור את סדרי העדיפויות לפעולות דחופות יותר ודחופות פחות. איילת הינה ילדה סקרנית, המעלה בעיות ושאלות, ואף מנסה למצוא פתרונות באופן עצמאי. שאלותיה של איילת ורעיונותיה נענים על ידי אמה בפן חיובי ואוהד.

נושא חלוקת התפקידים המגדריים במשפחה עולה אף הוא לדיון בספר ומאפשר לקורא הצעיר להבין ולהפנים כי גם אבא, וגם איילת נוטלים חלק במטלות הבית, כרחיצת כלים, עזרה עם התינוק, וקיפול כביסה.

איילת הינה ילדה יצירתית ועתירת דימיון, והיא מעלה רעיון, בעקבות הבנתה כי הזמן הוא חמקמק, ולא תמיד ניתן לתכנן אותו כראוי. איילת מציעה להקים בנק, שבדומה לבנק המלווה כסף לאנשים, ילווה להם יחידות זמן. יהיו אנשים שיתרמו מזמנם לאנשים שזמנם מועט. אמא של איילת מסבירה לה כי כל אדם יכול לתכנן את יחידות הזמן שלו, כדי שיוותר לו פנאי לדברים אותם הוא אוהב לעשות ולא רק חייב. וכך, איילת, מתגייסת מיד לעזור לאביה לסיים את מטלות היום ולעזור לאמה בשמירה על התינוקת.

לאורך כל הספר מתכתב הטקסט עם האיורים המקוריים והססגוניים של הילה דאבי, שמאירה בשלל צבעים את הסיפור ומוסיפה לייחודיות שלו.

ד"ר עיינה פרידמן, אמנית רב-תחומית ואוצרת תערוכות אמנות. מרבית התערוכות שאצרה היו בעלות מסרים חברתיים. במקביל לעבודתה כאמנית וכאוצרת תערוכות אמנות, כותבת עיינה ספרי ילדים העוסקים במצבים מורכבים בחייהם של ילדים בארץ ובפרקים מתולדות העם היהודי. "בנק הזמן של איילת" הוא ספרה התשיעי לילדים.

ספריה הקודמים: "יושקו הליצן רוצה לצחוק", הוצאת אופיר ביכורים, 2016; "כואב לנמלה", הוצאת אוריון, 2015; "משפחה מאוד מיוחדת", הוצאת אופיר ביכורים, 2015; "תבשיל של אחווה", הוצאת אופיר ביכורים, 2015; "שלי מהבית", הוצאת אופיר ביכורים, 2015; "היה היה איש", הוצאת אופיר ביכורים, 2015; "החלמה מהירה", הוצאת אופיר ביכורים, 2015. "הסודות של סבתא", הוצאת אוריון, 2016.
                                                           
המסרים שעיינה פרידמן מעבירה בספרה החדש "בנק הזמן של איילת" עוסקים בגמישות התפקידים המגדריים, לעיתים אבא רוחץ כלים, ממציא סיפורים לבתו הבכורה, עובד בגינה ואיילת מקפלת כביסה. המשפחה מהווה מערכת תמיכה בה כל בן משפחה נחלץ לעזור במטלות הבית. הסבא והסבתא הינם חלק חשוב ואינטגרלי מהמשפחה, ולאיילת יחסים חמים עם סבתה.

במקצועה, עיינה פרידמן הינה אוצרת תערוכות אמנות ואמנית מולטימדיה בעצמה, שהשתתפה ומשתתפת בעשרות רבות של תערוכות יחיד וקבוצתיות, בארץ ובעולם. מרבית התערוכות שאצרה העלו נושאים מורכבים אותם בחרה עיינה להעלות במטרה לחשוף סוגיות חברתיות.

בביטוייה האישיים כאמנית, העלתה וטיפלה עיינה בנושא הבדידות בזקנה, הן ביצירת וידיאו ובצילומים של השחקנית ורקדנית דבורה ברטונוב, והן בספר הילדים "היה היה איש", ספר המנחה ילדים לגלות אמפטיה לזולת, במקרה זה לקשיש בודד. נושא נוסף המטופל על ידי עיינה, הן במדיום החזותי והן בספר ילדים הוא נושא השואה. בספר הילדים שכתבה עיינה, "הסודות של סבתא", מספרת הסבתא לנכדה האהוב על אימי המלחמה אותם חוותה. הספר נכתב באופן המאפשר לילדים להתרשם ממצבים מורכבים, ולהבין את המסקנה אליה הגיעו, כי ישראל הינה הבית עבורם.

עיינה מוסיפה: "תהליך היצירה המשותף ליצירות אמנות ולכתיבת ספרים מתחיל מנושא שנוגע לליבי, נושא שגיבשתי עמדה לגביו, מה אני יכולה ורוצה לומר בנושא ולהעביר מסר זה לקהל הצופים, או לקהל הקוראים. הנושאים אותם אני בוחרת לכתיבת ספרי ילדים מטפלים בחיי היום יום של הילדים ומשפחותיהם, ומתחברים לגמישותם הנפשית של הילדים לקבל אחרות בחברה. וכך, משלמדו הילדים להכיר כי קיימות משפחות מיוחדות, בהן שני הורים מאותו מגדר, נפרש בפניהם בספרי "משפחה מאוד מיוחדת" קשר חם הנרקם בין שתי משפחות, האחת בה שני אבות, והאחרת בה שתי אימהות, החוברים לפעילות משותפת למען הילדים. נושא חלוקת התפקידים המגדרית עולה בחלק מהספרים, ומודגש בספר "תבשיל של אחווה", בו קהל הקוראים לומד כי ישנן אימהות שאינן מבשלות, וכי אוכל מוכן הנקנה הוא אפשרות תקנית.

"הנושא של קיפוח האישה, מלחמתה לשוויון, והצלחתה במימוש עצמה הינם סמנים ראשיים ביצירות רבות שלי, החל בנושא העגונה, נושא ה"מידה אחת יפה לכל", הלקוח מעולם האופנה, ועד לנושאים בנושא זהות".

בימים אלו עובדת עיינה פרידמן על הכנת תערוכת יחיד, שתפתח בחודש יולי השנה ושתתקיים במהלך חודשים יולי-אוגוסט, בה תציג מבחר מיצירותיה במדיום החזותי, בבית יד לבנים בראשון לציון, באוצרותיה של ד"ר בתיה ברוטין. התערוכה עוסקת בין היתר, במאבקיה של האישה למימוש עצמי וביטוי יכולותיה ורצונותיה, כמו גם לשחרור ממצב של "עגינות" וכפייה חברתית. לקראת התערוכה יצרה עיינה מספר יצירות חדשות שטרם הוצגו, לצד יצירות שהוצגו ואף זכו בפרסים. בתערוכה מגוון ביטויים במיצבים, וידיאו, צילום ופיסול.

"בנק הזמן של איילת" מאת ד"ר עיינה פרידמן. איורים: הילה דאבי. הוצאת הספרים "אוריון", 24 עמודים. מחיר לצרכן 48 ש"ח, לגילאי 9-4. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il


                        

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה