יום שלישי, 31 במאי 2016

ספר חדש: גשם

ספר חדש:  גשם



מאת: מילה קידר

הוצאת פרדס

245 עמ' – 69 ₪


בדצמבר 2010, גשם יוצא דופן יורד על הארץ במשך שלושה ימים ושלושה לילות, ואז פוסק, ובצורת משונה, דיסטופית משתלטת על ישראל. יאיר קוגן – מתכנת צעיר שנולד בסנט פטרבורג, גדל בבת ים וגר בתל אביב – מפוטר מעבודתו, בהתפוצצות של בועת ההיי-טק המקומית. בעוד האבטלה גואה, והבצורת פולשת לתחומי חיים נוספים, יאיר מנסה למצוא את מקומו בתרגום לעברית של אגדה שכתב המשורר א"ס פושקין.

בווריאציה עדכנית על רומן החניכה, מבקש גשם לספר את סיפורם של בני העלייה הרוסית של שנות ה-90. ברגישות הנענית למתח בין העברית לרוסית, ולאופנים בהם הן יכולות להדהד זו בזו, משתקפת הדרמה הנפשית של יאיר במלאכת התרגום שלו; בקשר עם אמו, החיה לבדה, בקשר עם ענבר, מלצרית ואמנית בעלת נפש סוערת, וברסיסי זיכרונות מאביו, המתגורר בחו"ל; וכל זאת נוכח סאטירה שופעת רמזים על התנהלות המדינה בעתות משבר, המרקיעה לפרקים על מחוזות האבסורד. תחת תנאי האקלים הקיצוני, כשהשמים ריקים ממשקעים, מתגלה שוב ושוב "המקום הריק" המתקיים בתודעתו של יאיר: של מי הם הצללים שהוא מדמיין בכל מקום? והאם יכול "הברבור הפושקינאי המפואר" להפוך, במעשה של פלא אמנות, ל"להקת שחפים יפואית צנועה"?

ריאליזם עשיר ובשל, נוגע בפרטי פרטים ופורץ כל מסגרת אלגורית נתונה – מה עוד שהוא עצמו נפרץ פה ושם לביקורים מטלטלים של אגדה וגרוטסקה. הוא פורט את הצמא המענה ומניע את דמויותיו בסבלנות, מעט מעט, ומרווה אותו בקצב דומה, בטפטוף עדין."

ד"ר עודד וולקשטיין

מילה קידר, פסיכולוגית ומתכנתת, נולדה בקייב (1985), גדלה בחיפה ומתגוררת בתל אביב. גשם הוא ספרה הראשון.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה