יום רביעי, 6 באפריל 2016

ספר שירה חדש - אין לדבר סוף



ספר שירה חדש

אין לדבר סוף
בהוצאת פרדס



מאת: שלומית נעים-נאור
*  * * * * *  
(74 עמודים, 49 ₪)

ספר הביכורים של המשוררת שלומית נעים-נאור הוא מעין מסע בזמן. הקורא/ת מלווה את המשוררת לאורך התפר העדין שבין חיים למוות, בין האבל על מה שאבד לבין יופי וההכרח הגלומים בכוח החיים המתחדשים.  השירים נכתבו על פני שנים, ומובאים בספר בשלושה שערים: השער הראשון: יומא – מוקש כולו לעבודת האבל על האב המת, ובנוי כמעין מעשה מדרש למשניות ממסכת יומא העוסקות בהלכות אבל.  השער השני: גוף בודד חוצה שלושים – עוסק בכמיהה לאמהות ולזוגיות של המשוררת בעשור הרביעי לחייה, ואילו המחזור  החותם, השער השלישי: אהבה זה הרבה עבודה – הוא כפול פנים: מחד, מימוש התשוקות והמאוויים המסמנים את מעבר לפרק חיים חדש, זוגי ומשפחתי בחייה של המשוררת, ומאידך, הוויתור על החירות והפרידה מן הילדות הכרוכים במעבר זה.
***

"שלומית נעים נאור היא הבטחה שמתחילה עתה – עם יציאתו של ספר ביכורים זה לאוויר העולם – לתת את פירותיה הראשונים. הקורא בשירים הללו חש שהוא יחד עם המשוררת, בא בשירים הנועזים, הכנים החושפניים הללו, אל "דְּבַשׁ הָחֲלוׂמוׂת" של השירה, שהוא כמובן האמת הנסתרת של הקיום שלנו, כאשר "הַשֶּׁקֶר הוּא הַבּוׂר" שממנו השירה מנסה לחלץ אותנו".
בשיר הנפלא "חלומות יוסף", האופייני לדיאלוגים שהמחברת עורכת עם המקורות המקראיים והיהודיים בכלל, ימצא הקורא את השורות העוצמתיות הללו:

בַּמִּפְגָּשׁ הַקָּדוׂשׁ עִם הַלַּיְלָה
אֲנִי בָּאָה עַל דְּבַשׁ חֲלוׂמוׂתַי
וְהַסּוׂדוׂת נִגְלִים לִי

רַק יוׂסֵף מֵבִין
פַּס כֻּתָּנְתּוׂ
נִמְשָׁךְ מִמֶּנּוּ וָהָלְאָה
אֵלַי לְתוׂךְ הַלַּיְלָה

הַחֲלוׂם אֵינוׂ שֶׁקֶר
הַשֶּׁקֶר הוּא הַבּוׂר


פרופ' אדמיאל קוסמן, משורר וחוקר
***

שירתה של שלומית נעים-נאור ייחודית בנוף השירה הישראלי – הן בדיאלוג המתמשך והחכם שהיא מנהלת עם טקסטים מן התרבות העולמית והיהודית, והן בעיסוק האמיץ והמפוכח בנושאים כאבדן, רווקוּת וביקורת חברתית. זהו ספר ביכורים רגיש, אמיץ ואינטליגנטי של משוררת שעוד תתפוס את מקומה הראוי בנוף השירה העברית.
בכל סרלואי, משוררת ועורכת הספר
***

שלומית נעים-נאור, ילידת 1974, אשת חינוך ותוכן ופעילה פמיניסטית, עורכת בכתב העת "משיב הרוח" ומתרגמת. בוגרת המסלול לכתיבה יוצרת באוניברסיטת בן גוריון. מתגוררת בירושלים עם בן זוגה ושתי בנותיהם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה