יום שני, 1 בפברואר 2016

הארה מאת דני זך

ספר חדש:
הארה מאת דני זך



הרומן "הארה" מאת דני זך בהוצאת אוריון, לוקח את הקורא למסעו ביער האמזונה, של פרופ' מתוסכל באוניברסיטה בעקבות מסתורין הקורא לפענוח. הוא יוצא בעקבות סימנים יהודיים ואוצרות חבויים שטרם נתגלו. זהו מסע שבסופו תתחוור לגיבורי הספר האמת אודות חייהם.

משך מאות שנים לא נודעו עקבותיהם של היהודים שנלוו למגלי יבשת דרום אמריקה. על רקע אירועי האינקוויזיציה יהודים מומרים רבים, חלקם הגדול משכילים, הצטרפו להפלגות שהגיעו לצפון מזרח ברזיל והפכו לשותפים מלאים בהנחת היסודות התרבותיים ובפיתוחה הכלכלי של ברזיל - המדינה שקמה ברבות הימים.

פרופ' ארנסט וייל ויוחנן תלמידו הצעיר, מגיעים לברזיל ולאמזונס הלא נודעת בעקבות כתב יד עתיק ומסתורי שהתגלגל לידיהם. הם חיפשו אחר סימנים שיובילו אותם אל התגלית המיוחלת שתביא לתהילה או חלילה לכישלון חרוץ. עד מהרה הם ממלכדים עצמם בהרפתקאות המדרבנות ולפעמים מרתיעות אותם מלדבוק בדרכם.

גיבורי הספר מבקשים ללכת בעקבותיהם של אותם יהודים שהתפזרו בארץ פראית זו וכמעט לא נותר מהם זכר. המסע מוביל את גיבורי הרומן לתהליכי השתנות שחושפים אמיתות ורגשות אנושיים.

" התרגשות גדולה אחזה במאות האנשים שהתכנסו באודיטוריום הכט של אוניברסיטת חיפה לרגל המאורע. הם הגיעו ממקומות שונים לשמוע את הדברים שעמד פרופ' וייל להשמיע עם שובו מן המסע. השמועה עשתה לה כנפיים ואנשים מכובדים מאוד שתמיד ביססו את הנחותיהם על הוכחות מדעיות, היו עסוקים בספקולציות כמעט דמיוניות שאימותם היה מערער באחת את הבנתם בתחומים בהם עסקו". (מתוך הספר).        

כאשר ההולנדים כבשו את ברזיל, יהודי אמסטרדם, מגורשי האי האיברי, הגיעו לרסיפה, עיר המבצר הראשונה שיסדו הפורטוגזים והביאו עמם את מנהגי הדת והמסורת היהודית במלוא תפארתם. תחיית היהדות ביבשת הגיעה לקיצה עם חזרת הפורטוגזים ליבשת ועמם רדיפות האינקוויזיציה. היהודים ההולנדים חזרו ברובם לאמסטרדם. מקצתם הפליגו צפונה עד ניו אמסטרדם (ניו יורק) ובדרך, בפרט באיים הקריביים, ייסדו קהילות חדשות והקימו בתי כנסת. היהודים שנותרו מאחור בברזיל התפזרו ברחבי הארץ, התבוללו והפכו לנוצרים לכל דבר. רק במחצית המאה ה-19 הקימו מחדש, גלים חדשים של מהגרים מאירופה, את הקהילה היהודית בברזיל הקיימת היום.

דני זך (72), דור שני למהגרים ממזרח אירופה, נולד בארגנטינה ב- 1943. מילדותו היה פעיל בתנועת נוער ציונית ובגיל עשרים השתקע בישראל, תחילה בקיבוץ ואח"כ בתל אביב. ספרו הראשון 'הדרך לאפצ'טה' (2010) שתורגם גם לספרדית, נכתב בהשראת סבו שהיגר לארגנטינה ממזרח אירופה, אותו לא הכיר ודבר לא סופר לו עליו. ספר זה הוא רומן שהתרחש בתחילת המאה ה-20 על רקע ההגירה היהודית לדרום אמריקה. דני עסק שנים רבות בחינוך לא פורמלי בארץ ובדרום אמריקה והיה גם שליח מטעם המוסדות הלאומיים בברזיל.

על ההשראה לכתיבת הספר מספר דני זך: "פעלתי מטעם המוסדות הלאומיים למעלה מ-7 שנים בקהילה היהודית בברזיל והופתעתי לא פעם מפנייתם של נוצרים, שביקשו לאמת את חשדותיהם על מוצאם היהודי. האינקוויזיציה בספרד ובפורטוגל במאה ה-15 גרמה לבואם של יהודים ויהודים מומרים רבים לחופי רסיפה, העיר הראשונה שיסדו הפורטוגלים ביבשת החדשה. סיפורם של יהודים אלה הוא מהמרתקים בסיפורי ההגירה לעולם החדש, אך מעט נכתב עליו. רציתי לדעת יותר ורציתי גם לספר עליו. זהו ספרי השני. גם הרומן הראשון שכתבתי, 'הדרך לאפצ'טה' (רימונים, 2010), מתפתח על רקע אירועים היסטוריים שפקדו את עמנו. יש לי עניין רב בהיסטוריה היהודית ובשפה העברית וגם רצון לספר סיפורים".

דני זך מספר כי הוא עסוק בכתיבת רומן חדש, " הפעם הרומן מתרחש בישראל של שנות השישים".

"הארה" מאת דני זך. הוצאת הספרים "אוריון", 191 עמודים. מחיר לצרכן 69 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה