יום שישי, 18 בדצמבר 2015

נצור מאת ליאור כוריאל

ספר חדש  
נצור מאת ליאור כוריאל


סאגת 'נצור', רומן מתח היסטורי רב עלילות מאת ליאור כוריאל, מתנהלת בין עלילות "המוסד", תעלומת מחלקת ההר - הל"ה ומערכות יחסים משולשות מרתקות על רקע המאבק הנמשך על חירות ישראל ואדמת הארץ. כוריאל פורש מסכת רוויית זעם קדמוני, סודות ושברי קליידוסקופ של בגידות, היעלמויות, אהבות, חזון נשגב וייאוש קודר שהם מתבליני החיים בארץ הקשה הזאת. גיבורי וגיבורות "נצור" צועדים בגילויי גבורה עילאית, חולשה תהומית ואובדן שליטה עצמית אל קץ רב תהפוכות. דרכם מתפתלת מהמסתורין האופף את נפילת הל"ה בקרב בתש"ח, דרך נביטת ישראל הצעירה ועד עצם ימינו.

בליל ירח מלא אורב משה, גיבור העלילה, לידידו חמדן, קבלן פלסטיני נוקשה וחריף. זה יהיה מפגשם האחרון. הלילה הוא יקרע את מעטה החשאיות בה מתנהל חמדן זה כארבעים שנה, יחשוף את סודו ויגבה ממנו מחיר מלא על פשעיו. סיפור הלילה הדרוך נשזר בזיכרונות חמוצים-מתוקים. מנקודת שבר בחייו – כישלון מבצעי בגרמניה שהיטה את מסלולו כלוחם במוסד - עבור דרך רקמת התאהבויות משולשות ועד להתיישבות משפחתו באחוזה סוריאליסטית. רצח אהוב נעוריה של אשתו מפורר את התא המשפחתי ומשה נותר כמתיישב בודד, מוכה קדחת בנייה שלוחת רסן.          

בנעוריו היה משה האחרון לצלם את מחלקת הל"ה לפני שנקלעה לקרב הגבורה. בצילום מסתתר סוד שחידתו מלווה את חייו כצל. ברגעיו הקשים צצה התמונה האבודה וחייו משתנים. בעקבות הגילוי הוא מתכנן לנקום בחמדן, ומה שהוא אינו יודע שזאת עומדת להיות נקמה כפולה.

ברגע השיא המתעתע של "נצור" מסתבר שלאופי האנושי פנים מורכבות מששיערנו... משם נפתח מסע חדש של תקווה.

ליאור כוריאל (56) יליד נהריה, נשוי ואב לארבעה. תושב צור הדסה. אדריכל ומתכנן ערים בוגר הטכניון, תכנן מבנים וערים בארץ ובארה"ב. מוסמך תואר שני בלימודי מנהל עסקים באוניברסיטת בן גוריון ובאוניברסיטת בוסטון. סייר אוויר, לוחם במלחמת לבנון הראשונה. שימש כמזכיר ישוב מגוריו וחבר מליאה במועצה אזורית מטה יהודה. מנכ"ל ויו"ר סי.איי.סי.די. ממייסדי עמותת "אדם טבע ודין". נאבק מזה עשרות שנים על שמירת איכות הסביבה.

ליאור כוריאל מספר על ההשראה לכתיבה: "הספר נכתב כ'הורדה לדפוס' של חלום מסעיר, נבואי, שחלמתי ב-1999. בחלום היו אירועים מדויקים של מה שהפך להיות בהמשך 9/11 או 'פיגוע התאומים'. לדאבוני לא השלמתי אז את הכתיבה בשל עיסוקיי האינטנסיביים. הפיגוע שהתרחש לאחר שהשלמתי כתיבת כ- 100  עמודים בלבד הפך את הספר (שנקרא אז בפשטות '1999') למיותר. אציין גם שביום הפיגוע אמור הייתי להיות למרגלות בנייני התאומים בפגישה שנקבעה מראש ונדחתה מסיבות שאינן תלויות בי. שלל אירועים מקריים נוספים שהתבררו כרבי משמעות לעלילה ליוו את התהוות הספר. ארבע שנים שכב הספר במגירה. הוא נגאל ממנה בזכות עצה ארכימדית של ידיד. משה, גיבור 'נצור', הוא גלגול - מגולם בכתב היד הראשון לפרפר בעלילה הסופית, השונה בתכלית, בשמירת קווי אופיו המיוחד. מיקום 'אחוזת הארץ המובטחת' איננו מקרי: הגבעה המדוברת נשקפת היטב מחלונות ביתי הצופה להרי יהודה. העלילה היא הד למאורעות העזים שהתרחשו בסביבה, בארץ ובעולם, כולל נפילת מחלקת הל"ה. את גבעת הקרב אני פוקד מידי פעם ברכיבה על אופניים היישר מביתי. הניגוד בין משמעותה הטרגית העזה לסתמיותה הוויזואלית, מעיק. ביליתי שעות רבות במחשבות על הנסתר והגלוי במאורעות אותו יום מר. אל תכני הספר יצקתי עיסוק כמעט אובססיבי בשאלת המקריות בעולם. שאלה המתבררת מלימודיי את משנת 'מורה נבוכים' של הרמב"ם בחברותא לאורך ארבע שנים. העיסוק בהתגלות המקריות והאקראיות בעולמנו בניגוד לאמונת התכנון וההשגחה המונחה, עובר כחוט השני ברובד העמוק של עלילת הספר".

ליאור כוריאל מוסיף: "חשתי גם חוב היסטורי לגיבוריה של הארץ הזאת, לדמויותיה, לנופיה. המאבק חסר הפשרות בין גיבוריו הכפולים והכה שונים זה מזה של הספר יונק את יסודותיו וחומריו מהתחככות בלתי אמצעית בערביי המקום. ניסיתי להעביר לקורא את עוצמת הדמויות, השפעת תבנית הנוף וחוקיו האכזריים, הבלתי כתובים, של פלח הארץ הזה".

ליאור כוריאל מסכם: "אני כותב כעת שלושה ספרים נוספים: האחד, רומן היסטורי-תיאולוגי שמתרחש בפורטוגל במאה השש עשרה. עלילת השני שיתכן שיתפרסם כנובלה, עוסקת במבצע היחלצותם מהשואה של בני משפחתי והשלישי דן בגלגוליו המשונים והחידתיים בעיני של 'נצור'".

"נצור הוא רומן שמתנהל... בין עבר להווה, בין קירבה לריחוק, בין חברות לעוינות-אויבות, בין אחריות להפקרות, בין יופי נשגב לכיעור חולני, בין משיכת מיתר בכינור למשיכת ההדק באקדח. זהו רומן של ניגודים קשים ורכים... פסיפס מרהיב בצבעוניותו ובעומק שלו בכל הקשור לחברות טובה, הכי טובה ובעיקר למורכבות היחסים בין הגברים לבין עצמם ובין משפחותיהם או יקיריהם: יחסים שמולידים יופי רב, פריחה רגשית, אכזבה מרה, רצון כן ואמיתי להרוג". לילי פרי, עורכת הספר.
"ליאור כוריאל כתב רומן שמשלב בין סוגיות ספרותיות שונות ואהובות: רומן היסטורי, רומן מתח ולא פחות מכך, דרמה מקומית-אנושית. מדובר בספר כתוב בסגנון קולח ואשר נקרא בקלות, אך אינו מוותר על רצינות כוונות הסיפור והאמנות.. הקוראים נחשפים לפרשייה היסטורית... המוצגת כאן במבט טרי, גם תודות לסיפור המתח העכשווי המניע את העלילה. יתרה מכך, ההיבט המעניין ביותר ברומן של כוריאל שייך למקום, לאתרים, למפת המציאות שבה מגוללת העלילה, ובמילה אחת: לנוף. מדובר בארץ ישראל של גבולות מטושטשים, כפי שאנו חווים אותה, ואשר המחבר משכיל להראות לנו אותה משני צדי הקו הקיים והמטושטש, תוך יצירת קרבה מיוחדת אל הנוף הפיזי, אל המראה הנשקף מהגבעות אל השפלה. רומן ישראלי על גבולות של מקום ועל קשרים על פני הזמן, מסתורי ומושך כאחד." יורם מלצר, סופר.
"נצור" מאת ליאור כוריאל. הוצאת המחבר, 395 עמודים. מחיר לצרכן 69 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים, באתרי ספרים אלקטרונים ובאתר הספר: www.nazur.net







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה