יום שבת, 12 בדצמבר 2015

מתהפך מצד לצד

ספר מתנה חדש: מתהפך מצד לצד מאת אורן נחום
פלינדרומים, משחקי מילים וציורים

"בלילה במיטה אני מתהפך מצד לצד, ומיד עולה עוד רעיון
ותמיד בכפל משמעות."



"מתהפך מצד לצד" מאת אורן נחום בהוצאת הספרים "אוריון" הוא ספר ייחודי ויצירתי מאוד בז'אנר כפל הלשון וצורותיו השונות. משירים פלינדרומיים לסיפורים בתרתי משמע, ממשחקי שמיעה ועד לציורים בכפל משמעות. 

אורן נחום מבטא את עולמו הרגשי ביצירות מתוחכמות, בשפה קולחת ומהנה לקריאה. הספר עוסק בכפל לשון אבל גם בכל הצורות של כפל המשמעות, והוא כולל גם ציורי אילוזיה וציורים סוריאליסטים. בספר גם פרק מיוחד של משחקי שמיעה. יש בו צמד שירים שנשמעים זהים, אך לכל שיר משמעות שונה. לדברים שנאמרים, יש משמעות נוספת, נסתרת, והרצון של היוצר היה לחקור ולגלות אותה. הוא מספר ש"הקשר המיוחד שיש בשפה העברית בין מילים, מאפשר את ההקבלה הזאת ואז כמו שנוצרת תמונת ראי מיוחדת של משל ונמשל". מתנה נהדרת לחובבי הז'אנר וגם לכל מי שאוהב קצת תחכום והומור

אורן נחום, בן 36, אמן יוצר, עובד בחנות ספרים יד שנייה, תושב חולון. אדם סקרן ויצירתי. מתעניין בתורת הנסתר, בקבלה ובנומרולוגיה. היצירה היא חלק בלתי נפרד ממנו. הוא מאמין שחשוב לחקור ולשאול שאלות, ולעסוק בדברים שאתה אוהב.

מהו פלינדרום

פלינדרום הוא מילה, מספר, משפט או כל רצף סמלים אחר, שניתן לקרוא בצורה זהה מהתחלה לסוף ומהסוף להתחלה. מקור המילה הוא ביוונית פלין – שוב, הפוך ו- דרומוֹס – כיוון. המילה "שמש", למשל, היא פלינדרום, וכן המילים "זוז", "הסוסה" ו"היפהפיה".

הנה דוגמה למשפט פלינדרומי: שיר עצוב לכותב ובתוך לבו צער יש. עכשיו נקרא את המשפט מהסוף להתחלה, משמאל לימין. בקריאה ההפוכה המילה הראשונה באדום, המילה שאחריה בשחור, וכן הלאה. שיר עצוב לכותב ובתוך לבו צער יש. שימו לב שבקריאה הפוכה מתעלמים מהרווחים, הקריאה היא רצופה. כמו כן בקריאה הפוכה אין הבדל בין אותיות סופיות ורגילות (במקרה הזה: ך ו-כ). הנה דוגמאות לפלינדרומים מאת המשורר אברהם אבן עזרא: אבי אל חי שמך, למה מלך משיח לא יבא? והתשובה לשאלה - פלינדרום גם היא: דעו מאביכם כי לא בוש אבוש, שוב אשוב אליכם כי בא מועד. בספר שלפניכם אוסף שירים פלינדרומיים. כל שיר הוא פלינדרום אחד. טפסו עם השורות ברצף (לפעמים מילה אחת מתחלקת בין שתי שורות). קראו כל שורה משמאל לימין, וקראו כל שיר גם מהסוף להתחלה. הערה: חלק מהמילים בשירים נוקדו לצורך הבנה, אך הניקוד אינו חלק מהפלינדרום, אלא רק האותיות.

"מתהפך מצד לצד – פלינדרומים, משחקי מילים וציורים" מאת אורן נחום. הוצאת הספרים "אוריון", 47 עמודים. מחיר לצרכן 49 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה