יום רביעי, 25 במרץ 2015

נשים במלכוד



ספר בהוצאת "קונטנטו דה סמריק"

נשים במלכוד



מאת
ד"ר קורין שחר
(410 עמ', 98 ש"ח)

בשנות השישים של המאה הקודמת התחוללה מהפכה שהביאה להישגים אדירים בתחומים רבים בחייהן של נשים ברחבי העולם. אבל כל השינויים שהתרחשו אינם מספקים מענה לשאלות הקשות שאיתן מתמודדת המחברת בספר זה:
מדוע יש זנות בעולם? למה תעשיית הפורנוגרפיה משגשגת ? איך יתכן שנשים מערביות רבות כל כך אינן חיות בשלום עם המיניות שלהן? מהו ההסבר לשכיחותן של תופעות חמורות כגון גילוי עריות, אונס, הטרדות מיניות, אלימות כלפי נשים, רצח נשים ומכירת נשים לעבדות מינית?
במבט רענן חודר, מטלטל ומפתיע בוחנת ד"ר קורין שחר מושגים וותיקים כמו נישואים, הורות, זוגיות, דייטים ומיניות.
רובנו משוכנעים כי נשים בעולם המערבי בשנות האלפיים מהלכות בחופש מלא וכי יש להן בעלות מוחלטת על גופן. האמנם ?  
**
במענה לשאלתה של המחברת, האם הנשים מהלכות בחופש מלא והאם יש להן בעלות על גופן, קשה להשיב על שאלה זו, מבלי להתייחס לפמיניזם.  התנועה הפמיניסטית התחילה דרכה כתנועה פוליטית במאה ה-19, תנועה ששמה לה מטרה, סיום הדיכוי של נשים ותחילה להשיג זכות בחירה לנשים בארה"ב.
רק שיש צורך לשים לב שהמונח פמיניזם מדגיש את האופי המובנה חברתית של היחס שלנו למין הנשי. *מין הוא עניין ביולוגי ולא נגזרת ממנו הנחה ערכית, פוליטית חברתית, ואילו מגדר הוא עניין תרבותי, כלומר ערכי-פוליטי-חברתי.
במאה ה-21 דיכוי נשים הוא מקור של אי שוויון וניצול העומד בפני עצמו, ולעתים הוא שגוזר דיכוי מעמדי של נשים. אבל בכל מקרה שני הדברים משתלבים זה בזה. דיכוי נשים יכול לקרות בכל מקום, והוא מתחיל דווקא במרחב הפרטי, בבית, במיטה, במטבח, והוא מדגיש את האופי הטוטאלי של החברה הפטריארכלית הקיימת, בבית, ברחוב, בביה"ס, בצבא, בעבודה, בטלוויזיה, בפוליטיקה ועוד, בכל מקום נשים נאלצות להתמודד עם סטריאוטיפים, עם אלימות גברית, אונס וכו'.
קחו לדוגמא את מעמדה של האשה במסגרת הצבאית. מבט פמיניסטי לא נחשב לגיטימי בדיונים רגילים במדיניות בטחון, וכאשר מתקיים שיח בענייני שלום או שיח בטחוני, מדירים את הנשים מהשיח הזה ומי שמקבל את ההחלטות בעניינים בטחון/מלחמה או שלום או בנושא כלכלי-בטחוני, אלו הם הגברים. למשל: כאשר קמה תנועת "ארבע אמהות" מפקד פיקוד צפון באותם ימים, שמואל זכאי, כינה אותן "ארבע סמרטוטות" וכך זלזלו בנשים וטענו שאינן מבינות בענייני בטחון.
ספר שיכול לכל אשה להתבונן על מקומה בחברה, לתהות, לשאול ואולי אף למצוא מענה.

ציפי ארצי
על המחברת:

ד"ר קורין שחר בעלת Ph.D במדע המידע (Information Science) מאוניברסיטת בר-אילן, בוגרת תורק שני במידענות וספרנות ותואר ראשון בהיסטוריה ובמדע המדינה. בוגרת לימודי תעודה והתמחות בביבליותרפיה מאוניברסיטת בר אילן. כמטפלת היא משלבת בין השיטות הביבליותרפיות ובין השיטות ההוליסטיות. גדלה והתחנכה בתנועה הקיבוצית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה