יום שישי, 6 בפברואר 2015

אם אשמע קול אחֵר



הוצאת "אחוזת בית" שמחה לבשר על צאת הרומן

אם אשמע קול אחֵר


מאת
חיותה דויטש
(438 עמ', 69 ש"ח)
*****
באמצע חייה, לאחר שניסתה שוב ושוב להגשים את חלומה ולהקים משפחה, מחליטה עוזיה לנטוש את העיר שבה נולדה וגדלה, ולבנות לעצמה חיים חדשים במושבה בצפון הארץ. היא משאירה הכול מאחוריה: את הזיכרונות מחייה בתל אביב כבת יחידה להורים מהמחנה הדתי-לאומי; את הגבר שאהבה כל חייה; את חברי הילדות הקרובים שנפוצו לכל עבר; ואת עבודתה כעיתונאית מוערכת. כשבידה מזוודה אחת עם כמה בגדים וספרים, היא קמה ועוזבת כדי להתחיל הכול מחדש.
בהתחלה נדמה שהיא מצליחה. בית קפה קטן וידידותי במושבה משמש לה מפלט ומקור פרנסה. היא מוצאת לעצמה בית יפה לגור בו, עם שלושה עצים בחצר, וכן כמה חברים חדשים וברֵכה מקומית נעימה. בבית הקפה היא פותחת סדנת כתיבה שבה משתתפים, בין היתר, מלצר שמכור למשחקי מילים, זקנה טובת לב, צעירה אנטיפתית שעורכת טבלאות סודיות – וגם שחיין נאה ומסתורי. אלא  ששֵדים מן העבר לא מרפים ממנה, וכשמפגשי הסדנה הופכים לזירת וידויים רוחשת של סודות

וקשרים סמויים, מתברר כי המפלט של עוזיה אינו מקום בטוח כלל וכלל, וכי חלק מהסובבים אותה אינם מי שהם מציגים את עצמם.
ובאותו הזמן, גרפיטי מאיים שמופיע ברחבי הארץ מוביל קבוצה של אנשי שב"כ, בהם גבר בודד ושבור בשם מיכאל, לצאת למרדף אחר החשודים במעשה חברי תא משיחי המאיימים לזרוע אלימות והרס. בראש התא עומדת דמות כריזמטית הסוחפת אחריה צעירים ומבקשת לחולל מהפכה לא רק בסדרי השלטון בישראל, אלא גם בעולם ההלכה היהודי. כשמעשיהם המסוכנים של חברי התא מביאים את המדינה אל ספּהּ של מלחמת אחים, מיכאל וחבריו מבינים כי עליהם למהר ולחשוף את זהותם, לפני שיהיה מאוחר מדי.
"אם אשמע קול אחר" הוא רומן רחב היקף, סוחף ומותח. באמצעות תיאורו של משבר קיומי-אידיאולוגי בחייה של אישה אחת, משרטטת חיותה דויטש את קורות השבר והפיצול שבין מתונים לקיצונים בחברה הישראלית. סיפורה של הגיבורה – מילדותה בתל אביב התמימה ועד בגרותה בישראל השסועה – שזור ברגעים מכוננים (מלחמת יום הכיפורים, פינוי ימית, רצח רבין, ההתנתקות) ומלא בדמויות ססגוניות, בהן רב אידיאליסט, פסנתרנית דיכאונית, צייר מרדן ונערת גבעות פרועה. זהו הרומן הראשון של חיותה דויטש, מחברת רב המכר "נחמה" (ידיעות ספרים, 2008) וספרים נוספים.

****

עוזיה, גיבורת הספר מחפשת שקט ונוסעת לצפון, למקום הכי רחוק שנהג המונית יכול להגיע אליו, אבל באמת, באמת, זה למקום הכי רחוק שהנפש שלה תוכל לקחת אותה ולנתק אותה מהמקום הסואן בו היא נמצאת. עוזיה, גיבורת הספר, מחפשת את המקום בו תוכל להתמקד בעולמה הפנימי ואולי תצליח לצאת מהמשבר הקיומי בו היא מסתחררת.
שם הספר "אם אשמע קול אחר" עורר בי סקרנות, וחיפשתי את מקור המשפט ומצאתי שמקורו בפיוט שנכתב לזכרם של עשרת הרוגי מלכות "אלה אזכרה";
  "[...] עָנְתָה בַּת קוֹל מִשָּׁמַיִם
אִם אֶשְׁמַע קוֹל אַחֵר אֶהְפֹּךְ אֶת הָעוֹלָם לְמַיִם
לְתֹהוּ וָבֹהוּ אָשִׁית הֲדוֹמַיִם
גְּזֵרָה הִיא מִלְּפָנַי קַבְּלוּהָ מְשַׁעְשְׁעֵי דָת יוֹמָיִם [...]"
"בפיוט, אשר נכלל בתפילות הימים הנוראים נועד כנראה לא רק כדי לעורר את הלבבות לבקשת סליחה, אלא גם כדי להזכיר לקדוש ברוך הוא את סבלם של תלמידי החכמים, בבחינת "בזכות אבות תושיע בנים". (ציטוט מאתר, מאגר הפיוטים). בתהליך הקריאה הכרתי את הסערה הגדולה המתחוללת בעולמה של הגיבורה, ומשם אולי את בחירת השם לספר. אין בהכרח שמשמעות שם הספר מעידה על הנרטיב, אולי דווקא יותר על אישיות הכותבת, על חיותה דויטש ועל דרך בניית הדמות. הגיבורה מתאמצת למצוא את הקול האחר שינחה אותה, יעניש אותה, או ישחרר אותה.  אהבתי מאד את ההתבוננות של המחברת בישראליות המורכבת על מגזריה וגווניה, התבוננות רחבה המצביעה על החברה ומקבילה אותה לדמות הראשית.
אהבתי מאד את הספר, הוא מהנה באופן מיוחד. אני יכולה להצטער שעד כה לא הזדמן לי לקרוא עוד מספריה הקודמים של חיותה דויטש.

ציפי ארצי

חיותה דויטש: הערות ביוגרפיות
חיותה דויטש היא סופרת, עורכת ומתרגמת. מלבד ספרה "נחמה" שהיה לרב מכר (על חייה של נחמה ליבוביץ', בהוצאת ידיעות ספרים, 2008), היא הוציאה עד כה שלושה ספרים: "ככה נראית גאולה" (ידיעות ספרים, 2009), "נח בצ'יינהטאון, קין בקסנדו" (מעלות, 2000) ו"פגישה בבקעת גינוסר" (דני ספרים, 1999).
חיותה דויטש גדלה בתל אביב, חיה שנים אחדות בירושלים, והיום מתגוררת בגוש עציון. היא בעלת תואר ד"ר מאוניברסיטת בר אילן, ואת עבודת הדוקטורט שלה כתבה על המטרונה בספרות חז"ל. בעבר ערכה את עיתון הילדים הדתי "אותיות" ואת מדור ההגות והספרות של "הצופה"; כיהנה כחברה בוועד המנהל של "קולך" ובמועצת הרשות השנייה; וערכה ספרים שונים בנושאי יהדות בת זמננו. כיום היא בעלת טור על קולנוע ויהדות ב"מקור ראשון", ועורכת את כתב העת "אקדמות" של בית מורשה בירושלים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה