יום רביעי, 14 בינואר 2015

התחדשות הנבואה

ספר עיון חדש בהוצאת ספרים מס
בסדרת מאה שערים הגות יהודית וביקורת התרבות
התחדשות הנבואה
קול חי ושיר חדש כמחוללי נבואה



מאת שלי שילה גולדברג
***
208 עמ' – 82 ש"ח
           



חידתה של המוזיקה מעסיקה את המין האנושי מאז ומעולם, ועוצמתה הפיזית, הרוחנית והפסיכולוגית היא אחד מפלאי הקיום. מקורו המופשט של הצליל המוזיקלי והשפעתו על נפש האדם ועל גופו נחקרו בתרבות האנושית לדורותיה וזכו במקום מרכזי בעולמה ובכתביה של תורת הקבלה. תורת הסוד היהודית רואה ב"קול", ב"צליל" וב"שיר" את התגלמות סודות ויסודות הבריאה והנבואה על כל מישוריה.

בספרה החדש מבררת ד"ר שלי שילה גולדברג את עקרון-היסוד בדבר מהותו המטפיזית של השיר ותפישתו כמחולל נבואה, תוך התמקדות בתורת הרמח"ל ובמשמעויות האקטואליות של מהלך זה בדורנו.

ספר זה דן בתפישת הנבואה כפוטנציאל הממתין למימוש, העומד בזיקה ישירה לשיבת עם ישראל לארצו, ומנסה להתחקות אחר הזיקות בין תפיסת הגאולה והנבואה הרמח"לית ובין התחדשות הנבואה בדור שיבת ציון ואחריו. ד"ר גולדברג מביאה אל ספרה גם מכתביהם ועדויותיהם של אנשי רוח ויצירה המעידים על ‘מהפכת הנבואה‘ המודעת או הבלתי מודעת, המתרחשת לנגד עינינו בדורות האחרונים: התעוררות ה"תודעה הנבואית" אצל אחד העם, א"ד גורדון, הרצל והראי"ה קוק, תפיסת הנבואה של אברהם יהושע השל ושל הרב לאון יהודה אשכנזי ("מניטו"), ואף בתיאורי חוויות ההתגלות וחזיונות הנבואה של ביאליק, ז‘בוטינסקי וש"י עגנון.

ד"ר שלי שילה גולדברג מרצה למחשבה, קבלה ופסיכולוגיה יהודית וחסידית במגוון מקומות במשך שנים רבות. ספרה ‘מסע הנשמה‘, העוסק בנצחיות נשמת האדם ובייחוד נשמת הצדיק בחסידות חב”ד, יצא בהוצאת ראובן מס בשנת 2010.

אני חייבת להודות שכאשר קראתי את התקציר לראשונה לא הייתי בטוחה שאוכל לכתוב על הספר, בגלל הנושא, הנבואה. להפתעתי, העולם שנגלה בספר היה מעניין. הספר מקפיד להוציא את קוראיו מתבניות בנאליות של חשיבה, לאו דווקא שגרתיות, שחלקן אף מאירות עיניים בזירה הספרותית שלו, ספר מלא תובנות.
לסיכום, "התחדשות הנבואה" כתוב בצורה מעניינת ועשירה הנסמכת על רשימה מכובדת של מקורות ביבליוגרפיים.
הספר ערוך בצורה מעניינת, תחילה מובא קטע מקור ולאחריו הביאור, ביאור מרחיב דעת ומרתק. פרק א' נפתח ב "ה' ברא את העולם בשירהשיר כיסוד הבריאה במחשבה היהודית ובמשנת רמח"ל.
בפרק ב' "הקול והשיר כהתגלמות מרכיבי הבריאה של מעשה בראשית ומעשה מרכבה" – "השיר כהתגלמות מעשה בראשית:
מקור: "וצריך שתדע כי כל הדברים האלה למעלה, נעשים בשיר. וכל המאורות בצאתם מן המקור, יוצאים בשיר כי שיר הוא התדבקות המאורות ברוב הנועם והחדווה".
ביאור: מקור זה מחזק את הנחת היסוד שפתחנו בה: תהליך המשכת הבריאה מן ההיעלם אל הגילוי, מן המופשט למוחשי, מן הקול הנבקע לקולות הרבה באמצעות הדיבור הוא תולדה של שלושת חומרי הגלם של הבריאה, הוא השיר. (עמ' 27).
ההתגלות והחזיונות של חיים נחמן ביאליק (1873 – 1934)
עולם הסוד, המסתורין ורזי הקבלה היו חלק אינטגרלי ממהותו, חייו ויצירתו של חיים נחמן ביאליק, ו"עלתה על כולנה" תודעת הנבואה שפיעמה בו ובחזיונותיו הנבואיים.
כתיבתו משובצת בפניני קבלה ומאמריו מתווים את הנדרש מן העם לקראת עתידו בארץ ישראל ומטרימים את זמנם בבחינת "נבואה שהגשימה את עצמה", בין אם היה מודע אליה ובין אם לא. אך כל אלו הם תנאי הכרחי ולא מספיק לרסיסי העדויות ולספרות הנכתבת על אודותיו בשנים האחרונות על היותו נביא במובן מסוים.

כאמור במסגרת זו רק נציין עובדה זו ונצרף ככתבם וכלשונם את מאמריהם של שמריהו לוין ושל שלמה אבינרי את נבואותיו של המשורר הלאומי. (עמ' 135). 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה