יום ראשון, 4 בינואר 2015

הורים ממנפים הישגים

ספר חדש: "הורים ממנפים הישגים" מאת ד"ר חדוה טרגר

אין חינוך ללא הורים - מעורבותם ממנפת הישגים



"האם מישהו מאתנו לא רוצה להצליח במשימה כלשהי, לא רוצה שילדו או תלמידו יצליח בחייו או בלימודיו? ודאי שכולנו רוצים להיות מצליחנים, זאת אפשר לעשות רק אם נהיה מעורבים!" 

הספר "הורים ממנפים הישגים" מאת ד"ר חדוה טרגר בהוצאת הספרים "סטימצקי" עוסק במעורבות הורים ובהישגים בלימודים של תלמידים מינקות, בגילאי בתי ספר יסודיים ועד גילאי בתי ספר תיכון. למעשה 'מעורבות' היא שפה. ברגע שלמדנו את השפה כמו כל שפה והטמענו אותה בחיינו היא הופכת לחלק מאתנו ויש לה השפעה רצינית מאד על הצלחותינו. הספר משמש מורה נבוכים למעורבות הורים אפקטיבית לשיפור ההישגים בלימודים. המסר העיקרי בספר הוא ש"אין חינוך ללא הורים, מעורבותם ממנפת הישגים!". ככל שחוק חינוך חינם הולך ומתרוקן מתוכן והחינוך האפור תופס את מקומו, כך מתרגלים לרעיון שבכסף ניתן לרכוש הכול - גם השכלה טובה. אולם מחקרים רבים מצביעים על כך כי השקעה כלכלית בחינוך הילדים אינה מבטיחה הצלחה בלימודים. אם כך, מה כן מבטיח הצלחה בלימודים? מעורבות הורים. הקריאה למעורבות הורים בחינוך מחייבת אמונה בדרך המוצעת בספר, תוך כדי אימון, תרגול ובניית מערכות יחסים על בסיס של אמון הדדי.

לדעת המחברת כשמנהלים, מורים, הורים ותלמידים שותפים בתהליכים ודוברים אותה שפה ניתן להגיע להצלחה, ואכן זוהי הנעה בהנאה. הספר מיועד לאנשי מקצוע, להורים, לתלמידים ולכל מי שרואה עצמו שותף בחינוך הצעירים. בספר רוכזו כל התיאוריות, המודלים שפיתחה המחברת והכלים שבהם השתמשה כדי להעביר אותם גם אליכם למען הצלחתכם.

שיתוף ההורים ומעורבותם בחינוך ילדיהם הוא צורך הכרחי, ולא רק אפשרי. ללא ההורים לא ניתן לקבל את התפוקה הראויה מתהליכי החינוך המכוונים בין כותלי בית הספר, או הבלתי מכוונים במסגרות השונות של החינוך הבלתי פורמלי.
  
חדוה טרגר (50), אם לשלושה ילדים (בת 14, בן 24 ובן 29), תושבת קריית אתא, ד"ר בחינוך, בניהול ובתכניות לימודים; עוסקת זה 30 שנה בחינוך ובתרבות, בניהול בתי ספר (לצעירים ולמבוגרים) ובמחקר בנושאים קהילתיים, במעורבות הורים ובהישגים בלימודים.

למה הכוונה ב"מעורבות" שהיא שפה?

ד"ר חדוה טרגר טוענת  כי "יש להבין שהחינוך הוא הכלי הראשי לשיפור החברה ולקידום תרבותה. שימוש בשפה אחת קושרת בין אנשים ויוצרת הבנה של הצד השני שמובילה להקשבה ולהפריה הדדית.

"על מנת לבנות קהילה או חברה יש ליצור במשותף את המטרות, האמונות, השאיפות והידע שבונים את ההבנה ההדדית המשותפת".

"בתקופה הנוכחית, הפוסט-מודרנית, בית הספר אמור לשמש בית חינוך מקצועי שמטרתו להקנות כלים לרכישת ידע והתנהגות. אנו חיים בתקופה בה תופעות המאפיינות את המאה ה-21 דורשות מגורמי מקצוע לעשות יד אחת עם ההורים לחינוך ילדיהם: התרופפות קנה המידה לשיפוט ערכי ומוסרי - לא יודעים מה מותר ומה אסור; היעדר חברתיות; בריוניות; איומים והטרדות. נהנתנות - דרישה לסיפוק מיידי של צרכים; התמכרויות. ה'כפר הגלובלי' - אבדן זהות לאומית; ניתוק הקשר לעם, לארץ ולמדינה. התפרקות מסגרות מסורתיות - חוסר שייכות; חוסר ביטחון. אינדיבידואליזם ואגואיזם – ניכור; בדידות; תחרותיות והישגיות. היפוך של הפירמידה הניהולית - זלזול בסמכות; חוסר כבוד; 'איש הישר בעיניו יעשה'. מהפכת התקשוב - שוטטות ב"סמטאות אפלות“ ברשת. הצפה במידע - חשיפה לתכנים שאינם מתאימים לגיל.

מהן הסיבות לוויתור על מעורבת ההורים?
חוסר הבנה למשמעות הלמידה ולחלקם בה, חוסר ידע באשר לדרך שיתופם, הרגשת אין אונים, אדישות, נוחיות והרגשת נחיתות אשר בעקבותיהם צפויה סכנה לתהליכי ההפנמה של התלמידים בגילאים השונים.

למורים יש תפקיד מקצועי ממעלה ראשונה בהכוונת תהליך מעורבות הורים אפקטיבית. על פי זיהוי יחסי הכוחות בין בית הספר לבית, להורים, נראה כי בית הספר לא בדיוק (בלשון המעטה) מקדם את טובת הלומדים היות שקיימים מאבקי כוחות בבסיס מערכת היחסים. בשפה שנקראת "מעורבות" אין מקום לאלימות ולמאבקי כוח. כשיש כוחנות זוהי "התערבות" ולא "מעורבות".
באופן טבעי מעוניינים ההורים להיכנס למפגש עם המורים מעמדת כוח ועוצמה וכבעלי סמכות. אפשרות כזו לא קיימת לכן לעתים קרובות הם מביעים את כוחם בהימנעות ממגע עם בית הספר. הימנעות זו, המתפרשת כהזנחת הילדים, היא לעתים הדרך היחידה שלהם לשמור על כבודם ועל כוחם המועט. כך נוצר דיאלוג של מאבק כוחני במקום דיאלוג של שיתוף.

כדי להשיג סביבה חינוכית איכותית יש צורך בהרבה מגעים, קשרים והידברויות בין הגורמים המשמעותיים במעשה החינוך שיבטיחו שגשוג. מערכות יחסים חיוביות בין הורים למורים חיוניות להתפתחותם החברתית והאקדמית של הילדים.

מה הן הנחות היסוד שלך באשר להורים כפי שמובאות בספר? 

הנחות היסוד שהן האורים והתומים של הספר: לכל ההורים יש תקוות ומטרות בשביל ילדיהם, בית הספר חייב לראות בהורים שותפים אולטימטיביים היות שהם מכירים הכי טוב את הילד ויודעים מהם קשייו וכיצד אפשר לטפח כישוריו, בתי הספר יכולים להגיע אל הלומדים באמצעות ההורים, מעורבות ההורים עליה להיות רציפה ולהתחיל מוקדם ככל האפשר, היא תהליך המבוסס על שפה וכללים שדורש חזון, מדיניות וסדנאות. האינטראקציה בין ההורים לילדיהם היא הבסיס למעורבות ההורים - כל הורה ניתן להשגה.

מעורבות ההורים עליה להיות גלויה. יש לכבד את זכות הילדים לפרטיות ולא לבלוש אחריהם או לחטט במחברותיהם. על הילדים לדעת שההורים מבקרים בבית הספר, נפגשים עם המורים ומתעדכנים.

כדי שמעורבות ההורים תשפיע על ההישגים בלימודים עליהם להקנות נתוני התנהגות וכישורי למידה כבסיס ללימודים.

ד"ר חדוה טרגר מסכמת, כי "הבנת המשמעות של שילוב הורים, מציאת הקשר בין סוגי מעורבות ההורים ובין ההישגים בלימודים וזיהוי סוג מעורבות ההורים שתשפר את ההישגים בגיל בית הספר היסודי, חטיבת הביניים והחטיבה העליונה, יאפשרו למערכת החינוך לעצב מדיניות חינוך בעלת השפעה על קידום הישגיהם בלימודים של התלמידים".

"הורים ממנפים הישגים" מאת ד"ר חדוה טרגר, הוצאת הספרים "סטימצקי", 318 עמודים, מחיר לצרכן 110 ש"ח, להשיג בחנויות סטימצקי או דרך אתר המחברת dochedva@gmail.com


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה