יום שלישי, 18 בנובמבר 2014

העצמת הורים בעידן המדיה


"גלים" ו"ביתן" חונכות את שותפותן החדשה בהוצאת שני ספרים ראשונים מאת ד"ר גילה כהן זלכה


1.   העצמת הורים בעידן המדיה והרשתות החברתיות

2. העצמת מחנכים וחונכים בעידן המדיה והרשתות החברתיות

 

העצמת הורים בעידן המדיה

והרשתות החברתיות

מאת: ד"ר גילה כהן זלכה

ביתן-גלים - הוצאת ספרים אחרת

* * * * * *  
(219 עמודים, 78 ₪)

המדיה החדשה מציעה לילדינו מידע רב, מודלים רבים של התנהגות ותקשורת חברתית מסוג חדש. מצד אחד, הרשתות החברתיות כגון פייסבוק, טוויטר, ווטס-אפ ודומיהן פותחות בפני ילדינו מרחבים חדשים להתפתחות אישית וחברתית, ומצד שני, הן חושפות אותם למציאות מורכבת יותר מאי פעם, לטשטוש גבולות בין פרטי לציבורי, בין אינטימיות לשיתוף, בין הסתגלות לנורמות סביבתיות לבין בחירה אוטונומית. מלבד הזדמנויות חדשות יש בהן גם סיכונים חדשים אשר לא ידענו בעבר.

אנו כהורים הולכים ומאבדים את היכולת שלנו לנתב את ילדינו, להשפיע ולהגן עליהם, לעמוד לצדם כבוגרים משמעותיים. שינוי כללי המשחק מחייב אותנו למצוא דרכים חדשות כדי להגשים וליישם את תפקידנו כהורים.

כיצד נעצים את ילדינו ואת יכולת ההתמודדות שלהם?
כיצד ניצור פתיחות ושיתוף שיגרמו להם להקשיב לנו?
כיצד נוכל לתמוך בהם בהתמודדות עם המציאות המורכבת שמאפיינת את העידן שלנו?

המחקרים של ד"ר גילה כהן זלכה, מאוניברסיטת בר-אילן ומהמכללה אקדמית 'אחוה', על 'ילדי המסכים' – חשיפת ילדים בעידן המדיה לרשתות חברתיות ולתוכניות ריאליטי בטלוויזיה, עונים בדיוק על שאלות אלו. עבודתה רבת השנים בשטח עם הורים וילדים, חונכים ומחנכים יצרה מתודה חדשנית ("דרך היסודות") המסייעת לנו לעזור לילדינו, להעצים אותם ואת עצמנו כבוגרים משמעותיים ולהתמודד בהצלחה עם המציאות החדשה.

"העצמת הורים בעידן המדיה והרשתות החברתיות" הנו ספר עבודה מעשי, בעל גישה ייחודית, הנותן בידי ההורה כלים אפקטיביים ליצירת דיאלוג מקרב עם הילד ואמצעים מעשיים לטיפוח הסמכות ההורית בדרך אוהבת וקשובה. הספר מציע פתרונות פרקטיים, פשוטים וקלים ליישום לקשיים רבים עמם מתמודדים כיום הורים וילדים. הספר מלווה בתרגילים ובסיפורים אותנטיים הממחישים את הגישה.

עם יציאת הספר "העצמת הורים בעידן המדיה והרשתות החברתיות", רואה אור הספר "העצמת מחנכים וחונכים בעידן המדיה והרשתות החברתיות". ספר זה מציג מודל חינוכי איכותי המציע 'מפתחות' לפריצת דרך ולהשגת יעדים בעבודה  עם 'ילדי המסכים'. ספר זה אף הוא ספר עבודה מעשי בעל גישה ייחודית המציע פתרונות פרקטיים, פשוטים וקלים ליישום.



ד"ר כהן זלכה, בעלת שם עולמי, מרצה וחוקרת, פרסמה עשרות מאמרים בתחום התקשורת של ילדים והורים במדיה לגווניה ובמיוחד במדיה החדשה (הרשתות החברתיות, הטלוויזיה והאינטרנט), אשר הוצגו בכנסים בינלאומיים וזכו לתהודה רבה בקהילה המדעית.
אחד ממחקריה של ד"ר זלכה עסק בצפיית ילדים בתוכנית הריאליטי "האח הגדול".

ד"ר כהן זלכה הנה יועצת למשרד ראש הממשלה, משרד האוצר ולוועדות הכנסת השונות בנושא הפער הדיגיטלי.

דרך היסודות
דרך היסודות, עליה מבוסס ספר זה, נוצרה והתגבשה כתוצאה ממחקר מעמיק ועבודת שטח רבת-שנים של המחברת, ד"ר גילה כהן זלכה.
הספר "העצמת הורים בעידן המדיה והרשתות החברתיות" מציג בפנינו את דרך היסודות לתקשורת חיובית ולהעצמה אישית. הוא פותח בפנינו שער לחיבור לעוצמות וליצירת תקשורת אוהבת בין בוגרים לילדים, שער לשיח שעשוי להביא להתמוססות חומות ההגנה, לפתיחות ולהתפתחות ומציג בפנינו דרכים לבניית תכנית עבודה סדורה עם הילד כדי להגיע לתוצאות חיוביות.

בספר תרגילים מעשיים, כגון התבוננות וניטור עצמי להרגלים לא רצויים, תרגילי משחק, יצירה, המחזת סיטואציות עם הילדים, תרגילי נשימה והרגעות, תרגילי דמיון מודרך ועוד.
בספר מוצעות טכניקות להתמודדות עם פחדים, כעסים, קנאה, דימוי עצמי נמוך, אלימות פיזית, סביבות דיגיטליות לא בטוחות, פאסיביות, אגרסיביות, התמודדות עם שינויים ועוד.
בספר מובאים כלים אפקטיביים להעצמה עצמית של ההורה ובאמצעותה העצמה של הילד, במטרה לעזור לילדים להתחבר לעוצמות שלהם, לבטא את עצמם, לעזור לילדים מבודדים חברתית ולילדים שמתמודדים עם קשיים לימודיים, ועוד.

"ניתן לראות כי ד"ר כהן זלכה טוותה אריג חזק ואפקטיבי מהחוכמות המצויות בעולם וגיבשה אותן לכדי דרך היסודות. החיבור הסינרגטי בין המתודות השונות, יחד עם ניסיונה הרב של המחברת, יוצר טכניקה חדשנית שבאמצעותה רבים יוכלו להתחבר מחדש לעוצמותיהם, להתנתק מפחדים שהם משקולת על חיינו, לדבר בשפת האהבה ולהעצים את התא המשפחתי כמקום בטוח ומוגן."  (אייל דוד ליאני, עורך אחראי)

על ד"ר גילה כהן זלכה

ד"ר גילה כהן זלכה עובדת כמרצה, חוקרת ומכהנת כראש המגמה להוראת מדעי החברה, האזרחות, הסוציולוגיה והתקשורת באוניברסיטת בר-אילן; ראש המסלול להכשרת חונכים ומנחים לעבודה עם ילדים בסיכון, במכללה האקדמית אחוה; חוקרת ויועצת למשרד ראש הממשלה, משרד האוצר ולוועדות הכנסת השונות בנושא הפער הדיגיטלי.
המחקר של ד"ר כהן זלכה מקיף תקשורת עם ילדים, תקשורת בין ילדים, תקשורת בין הורים וילדים, תקשורת של ילדים במדיה לגווניה ובמיוחד במדיה החדשה כמו פייסבוק, ווטס-אפ, תוכניות ריאליטי וכד'; וכן דרכים להעצמת ילדים ולהעצמה הורית.
ד"ר כהן זלכה עובדת מזה שנים רבות עם ילדים בסיכון, מכשירה חונכים ומחנכים לעבוד עם ילדים בסיכון ומפתחת תוכניות יישוביות ופרטניות לקידום ילדים בסיכון.

לב המחקר של ד"ר כהן זלכה עוסק בשאלה: כיצד ניתן להגיע למימוש העוצמות שלנו ועל ידי כך גם להגשמת העצמי, וכיצד לכונן תקשורת מיטבית עם הילדים ובכך לסייע להם לממש את העוצמות שלהם ולהגשים את עצמם. תוצאות המחקר הובילו לגיבוש ופיתוח שיטה חדשה וייחודית להעצמת הורים ומחנכים.

במהלך השנים בהן הנחילה ד"ר כהן זלכה את השיטה, בהצלחה רבה, במסגרות ההוראה והאקדמיה, התקבלו שוב ושוב פניות רבות מסטודנטים שלימדה, מהורים, חונכים ומחנכים, להעלות את השיטה על הכתב, כך שניתן יהיה להפיץ את השיטה, ללמוד אותה לעומק וליישם אותה כהלכה.

בעקבות כך נולדו שני ספרים, האחד להורים והשני לחונכים ומחנכים, בהם היא מציגה בצורה ברורה ומובנית את הדרך לתקשורת חיובית, חיבור לעוצמות ולהגשמה עצמית. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה