יום שלישי, 28 באוקטובר 2014

שש מאות החלונות

שש מאות החלונות


מאת

אוריה באר
הוצאת קונטנטו דה סמריק
****
247 עמ' – 69 ₪

גיבורת הסיפור "שש מאות החלונות", משחזרת פרק עגום ונוגע ללב בחייה. בהיותה ילדה יהודייה בתקופת השואה, הוסתרה במנזר שמרני ונוקשה. כשסירבה להמיר את דתה, נדרשה לעבוד בפרך בניקוי חלונות המנזר, עד לאפיסת כוחות.
לעת זיקנה מגיעה אנה, גיבורת "שביס עם כוכב אדום", לבית החולים שבו כיהנה בעבר כאחות הראשית, שם היא פוגשת את מחליפתה בתפקיד, שמגוללת את סיפור עברן וצובעת אותו בצבעים  שונים מאלה שזכרה. סיפורו של אהרון קמינסקי, סוחר ווילונות ממולח ששהה זמן רב מדי בבית הוריו של המספר בסיפור "האורח", מובא מפיה של האם וחושף רגשות חבויים של קנאה וצרות עין, אך גם של השלמה וסליחה.
"אוריה באר יודע לספר סיפור", ציין פעם הסופר נתן שחם. ואכן,  סיפורים אלה, ורבים אחרים בקובץ הסיפורים המובא כאן, הם סיפורים ריאליסטיים בעלי אפקט דרמטי ומפתיע – סיפורים מתוקים-מרירים, המגוללים את נופיה של מדינה בראשית ימיה ואת נופי הנפשות שנקבצו אליה. את תלאותיהן ומלחמותיהן  הגדולות והקטנות, עלילותיהם משקפות – כל אחת בדרכה, כל דמות מנקודת מבטה – התמודדות עם זיכרון שאיננו מרפה.

אוריה באר סופר ומחזאי יליד תל אביב, עורך דין זה שנים רבות ומחלק את זמנו בין תל אביב לאילת. זהו ספרו הרביעי, לאחר "המורה גרופמן" (תמוז, 1989), "עין הזכוכית של מיור פאבל (ספרית פועלים, 1998), שזכה בפרס קרן אולשוונג לספרות מטעם האפוטרופוס הכללי, ו"מול ההורים הסגולים" (עקד, 2007). מחזות פאי עטו הוצגו בתאטרון הסמטה ובתאטרון הספרייה ותסכיתיו שודרו בקול ישראל.

    
סיפורים קצרים הם ספרים שאהובים עלי מאד, ויש לא מעט ספרים מרתקים. הסיפורים הקצרים ניחנים בדיוק רב והתמציתיות בהם מוסיפה להם ערך מוסף.
בדומה לשירה, כאשר השיר קצר, עליו להיות מדויק מאד ובזה כוחו.
בספר זה, מספר סיפורים מרתקים, שאינם מתארכים יתר על המידה, ובנוסף על היותם תמציתיים הם מעבירים זיכרונות, הבזקי זיכרון היסטוריים, כאבים חבויים סבל והתמודדויות קשות ועוד.
בסיפור "שש מאות החלונות" על שמו קרוי הספר, נפתחים חלונות ועוד חלונות המאפשרים לקורא להציץ לתקופה משמעותית בחיי הגיבורה, תקופת השואה. החלונות שנפתחים בזה אחר זה, מאפשרים לקורא לעקוב אחר "תחנות" בחיי הגיבורה, לחוות יחד איתה את הזיכרונות את הסבל והכאב, גם ממרחק של זמן.

בסיפורים אחרים אפשר למצוא סיפור בתוך סיפור, נקודות של אור וצל, ועוד הבזקים מאורח החיים היהודי. לאוהבי הסוּגה, ספר מומלץ !!!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה