יום שישי, 17 באוקטובר 2014

תרדֶמֶת בייג'ינג


הוצאת "אחוזת בית" שמחה לבשר על צאת הרומן השערורייתי

תרדֶמֶת בייג'ינג



מאת
מא ג'יאן

מאנגלית:
ענת מוניץ


(672 עמ', 84 ש"ח)


בחדר אפל וטחוב, על מיטת ברזל ישנה וחורקת שמתחתיה שורצים עכברים, שוכב גבר סיני כבן ארבעים. הוא שקוע בתרדֶמֶת בבית אמו כבר כמעט עשרים שנה. הוא לא מסוגל לדבר, לזוז ולתקשר עם סביבתו, אך הוא שומע כל צליל ומריח כל ריח. תודעתו הכלואה עדיין חיה וסוערת, מלאה בזיכרונות אהבה ובמראות מִחיים שנקטעו באחת. חבריו הישנים המשיכו בחייהם, על בית אמו מאיימים דחפורי הריסה, והאֵם הקשישה הולכת ומאבדת את שפיותה. כל שנותר לו הוא לספר את סיפור חייו.

זהו דאי ויי, הגיבור והמספר של הרומן האפי "תרדֶמֶת בייג'ינג" מאת מא ג'יאן. בארבעה ביוני 1989, בשיאו של מרד הסטודנטים בכיכר טיינאנמן, נורה דאי ויי בראשו ונפצע באורח אנוש, כששימש אחד מראשי המאבק. בשוכבו על המיטה בבית אמו, הוא שב אל ימי ילדותו, אל אהבותיו הראשונות, אל ימיו כסטודנט ואל אותם שבועות של מרד נועז שהסתיים בטבח המוני. מבעד לקרעי הזיכרונות צצים קולותיהם של האם הטרופה, של שכניה לבניין ושל המבקרים הבודדים שבאים לדרוש בשלומו של דאי ויי.

דרך קולו של המספר אנו מתוודעים לא רק לחייו הפרטיים, אלא גם לאירועי המרד בכיכר טיינאנמן, למאבקי הכוחות הפנימיים בין הסטודנטים ולאכזריות הבלתי נתפסת של המשטר הסיני כלפי אזרחיו לאורך המאה העשרים. "תרדֶמֶת בייג'ינג" הוא אפוא רומן מסעיר שמשמש גם כתב אישום קשה נגד הזוועות של הדיקטטורה הסינית ונגד כל המשטרים האפלים שמדכאים בדרכים מתוחכמות התקוממויות עממיות, תוך זריעת פחד וסכסוך בקרב אזרחים. זהו רומן על זיכרונות של נעורים אבודים ועל חיים בבייג'ינג המודרנית, שמשלב ריאליזם צרוף וליריות יפהפייה.

מא ג'יאן נחשב כיום בעיני רבים לגדול הסופרים הסינים הגולים מארצם. ספריו, האסורים להפצה בסין, זוכים לביקורות משבחות בעולם בשל מבטם הביקורתי ושפתם הפיוטית. "תרדמֶת בייג'ינג" הוא ספרו השני שרואה אור בהוצאת אחוזת בית, לאחר "הסופר שגילגל אטריות" (2008).


מא ג'יאן: הערות ביוגרפיות

מא ג'יאן הוא אחד הסופרים הסינים החשובים ביותר כיום. ספריו זוכים להצלחה, לפרסים, לביקורות נלהבות ולתרגומים ברחבי העולם, אך בסין מולדתו כל כתביו מוחרמים.
הוא נולד בשמונה-עשרה באוגוסט 1953 בעיר צ'ינגדאו שבמזרח סין. בצעירותו עבד בבייג'ינג כצלם עיתונות בשירות התעמולה של המשטר. בשעות הפנאי הוא צייר, האזין למוזיקה אסורה להשמעה והתרועע עם חברים שחלמו כמוהו על עתיד טוב וחופשי יותר. כשהיה כבן שלושים, הוא נעצר ונחקר על ידי שירותי הביטחון, בעקבות הלשנה. כשחזר לביתו וגילה שנערך בו חיפוש דקדקני, הוא החליט לעזוב את בייג'ינג ולצאת למסע ברחבי סין. במשך שלוש שנים (1986-1983) הוא נדד ועבד בעבודות מזדמנות, ובסופן חזר לבייג'ינג ונעצר שוב. את קורותיו מאותן שלוש שנים של מסעות העלה על הכתב רק אחרי כעשרים שנה, כשהתגורר בלונדון, בספר "אבק אדום" (עם עובד, 2005). הספר זכה לשבחים ולפרסים, בהם פרס תומס קוק לשנת 2002, והוא פורסם בסין תחת שם עט.
ספרו הראשון של מא ג'יאן, "Stick Out Your Tongue", יצא לאור בסין ב-1987. זהו קובץ סיפורים שעלילותיהם מתרחשות בטיבט, והוא נכתב בעקבות ביקוריו של ג'יאן בטיבט. עד מהרה נאסר הספר להפצה בשל תכניו הביקורתיים. ג'יאן נמלט מסין להונג קונג, ובשנת 1989, שנתיים לאחר שעזב את בייג'ינג, חזר אליה כדי לתמוך במחאת הסטודנטים בכיכר טיינאנמן. ארבעה ימים לאחר הטבח של ארבעה ביוני, שב להונג קונג. "תרדמת בייג'ינג", שראה אור בשנת 2008, מבוסס בין היתר על חוויותיו מאותם ימים.
כיום מא ג'יאן מתגורר בלונדון עם רעייתו, פלורה דרו, ועם בנם היחיד. "תרדֶמֶת בייג'ינג" הוא ספרו השני שרואה אור בעברית בהוצאת אחוזת בית. בשנת 2008 ראה אור הרומן "הסופר שגילגל אטריות" (גם הוא בתרגומה של ענת מוניץ), וזכה לשבחי הביקורת.

התרשמותי: ספר זה מספק לקורא פיסת היסטוריה. היום ההתרחשויות נראות רחוקות, אבל בשנת 1989 מרד הסטודנטים הגדול בסין גבה מחיר גבוה. המרד תפס כותרות, בזמנו לא נחשפו כל הפרטים מאימת הצנזורה. מצבו של גיבור הספר מאפשר לו להעלות את זכרונותיו באופן גלוי וללא מורא.
אהבתי את הרעיון של המחבר, כמו אומר הוא באמצעות הנרטיב, לא להשאיר את ההיסטוריה בידי המשטר שאחראים למותם של המפגינים, התיעוד בספר, באמצעות הגיבור הוא חשוב למען הדורות הבאים ולמען האחרים, גם מחוץ לסין. בעיניי כוחו של הספר הוא בתיעוד ההיסטורי לצד הסיפור האישי.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה