יום שני, 2 ביוני 2014

המלך בא לגן

ספר חדש:

"המלך בא לגן" מאת מיכל בר פרו

לדעת להתחשב



ילדים לא נולדים עם חברים, הם רוכשים אותם במסגרת חברתית מובנית כמו גן הילדים למשל. התחשבות באחרים היא חשובה מאוד במסגרת הקנית דפוסי החברות. כל ילד וילדה הוא מלך בממלכתו. תארו לכם חדר המלא במלכים ובמלכות השולטים בממלכה - הרי זה פשוט באלגן אחד גדול! ילדים מגיעים למסגרות החוץ מתוך ביתם הממלכה המוגנת שמקבלת אותם בכל תנאי והתנהגות שלהם. לא פעם הילד מתנהג כרודן קטן והילדה כמלכת הלבבות השלטת. הספר 'המלך בא לגן' מאת מיכל בר פרו, בהוצאת הספרים 'אוריון' הינו סיפור ילדים מקסים מקורי ומעורר השראה על המלך באלגן שמגיע סוף סוף אל גן הילדים כשהוא מלא בציפיות לקראת החוויות המצפות לו ביומו הראשון בגן. אבל כצפוי, גם לו כמו לכולנו קצת קשה בהתחלה... והמלך באלגן עושה את כל הטעויות האפשריות ממש בלי כוונה. 

המסר לילדים הינו פשוט מאוד - מי שרוצה שיהיו לו חברים צריך להתנהג כחבר וזה אומר להתחשב בצרכים של האחר שלא תמיד עולים בקנה אחד עם הרצון שלי. כמו למשל להמתין בסבלנות בתור, לשתף במשחקים ובצעצועים והחשוב מכל לכבד את החבר שממולי. המילים החשובות בהם כדאי להשתמש הן: סליחה, תודה, בבקשה שהן שימושיות וחשובות מאוד בתקשורת החברתית בגילאים הרכים ויכולים לגשר על פערים התנהגותיים הנוצרים כתוצאה מהתנהגות פוגענית ולא ראויה כלפי האחר. את הספר אייר מנחם הלברשטט, ומיועד לגילאי 4-8.

המלך הגיע לשער הגן וצלצל בפעמון. דינג-דינג-דונג! "זה אני, המלך באלגן!" הוא צעק בקול רם, "והנה באתי אל הגן!". "לא לצעוק", קראה הגננת מבפנים, "ומי זה בא כל כך מאוחר? אה, זה אתה, מלכי היקר". המלך נכנס שמח ומאושר. הרי זאת הפעם הראשונה שהוא בא לגן. הוא ישחק, יצייר, ישיר וירקוד, ויהיו לו המון חברים וחברות, אבל... איפה השטיח האדום?! ומה עם תרועת חצוצרות, כזו כמו שלכל מלך צריכה להיות?! (מתוך הספר).

מיכל בר פרו (41), אם ל-4 ילדים, מהרצלייה, בעלת תואר ראשון במדעי המדינה מאונ' ת"א, שמאית מקרקעין, בעלת חברה לשמאות מקרקעין וניהול נכסים בהרצליה. 'המלך בא לגן' הוא ספרה השישי, אחרי  רומן מצליח, ספר לראשית קריאה 'חבורת איקס ובית הרוחות' (ראשון בסדרה) וספרים בתחום הנדל"ן, הפנטזיה והשירה.


                                        
על ההשראה לכתיבת הספר מספרת מיכל בר פרו, כי "בכתיבת ספרי אני כמעט תמיד שואבת את ההשראה מהאנשים שסביבי. את הבלגן שעושים הילדים אני מכירה מקרוב וכמו שאומרים 'חיים ללא בלגן הם לא חיים' אבל העניין בספר הזה הוא לא הבלגן הפיזי אלא הבלגן האחר, הבלגן ההתנהגותי, חברי. ללמוד להתנהג כמו חבר או חברה, זה לא דבר שנולדים אתו. זה דבר שלומדים אותו. אחד האתגרים הקשים לי ביותר כאימא, זה להעביר לילדי את המסר שהם לא חיים ופועלים בבועה. הם לא יכולים לעשות מה שהם רוצים, מתי שמתחשק להם ואיך שבא להם, בסגנון תרבות ה"בא לי ..", יש עוד ילדים ואנשים, יש סביבה, יש גם אחרים.

"הטריגר שגרם לי לחשוב על העלילה והסיפור של "המלך בא לגן" היה מקרה של ילדה בכיתה של בני הגדול כאשר היה בכיתה א' . במשך תקופה ארוכה הוא היה חוזר הביתה ומתלונן על בת אחת שמציקה לו וגם לאחרים, בלי חשבון ועל כך שהמורה שלו לא מצליחה להשתלט עליה. במקביל, גם הילדה הקטנה שלי סיפרה לי על תופעה דומה עם בן אחד בגן שמתנהג כאילו שהוא המלך של כל דבר – חוטף, הורס ומרביץ ובכלל לא נחמד. את הבן מהגן הכרתי והבנתי שהבעיות שלו נובעות מרקע אישי קשה. אבל את הילדה מהכיתה של בני הגדול, טרם היה לי העונג להכיר. כשהמצב הפך להיות פשוט בלתי נסבל, החלטתי להגיע לבית הספר. כמובן שלא ניגשתי אל אותה הילדה, אבל צפיתי בה מהצד וזה היה נורא. היא העיפה בעיטות ומרפקים לכל כיוון בלי אבחנה וזה לא משנה מי נפגע בדרך – ילדים, תיקים, ספרים, מחברות, קלמרים. אחר כך היא גם חרצה לשון ארוכה ועשתה פרצופים מפחידים שאף מנתח פלסטי בעל שם עולמי לא היה מצליח לחקות. זה היה מצחיק, אבל גם סיוט, כי האווירה מסביבה לא הייתה נעימה בכלל. בגלל שהיא התנהגה כמו תמנון פראי וזועם שברח מהאקווריום בדרך אל הים, אף אחד מהילדים שפחדו ממנה לא רצה לשחק איתה ולא לשתף אותה בכלום. אבל, היא נהייתה אלימה יותר ולא נחמדה בכלל. לא צריך להיות פסיכולוג בעל שם, כדי לראות את המעגל בסגנון הביצה והתרנגולת.

"במסגרת אירוח 'בית חם' המורה צרפה את הילדה לקבוצת הילדים שהיינו צריכים לארח אצלנו בבית. הבן שלי היה ממש בלחץ שאותה בת תהרוס את הכול. החלטתי לעשות מעשה. הזמנתי את כל ארבעת הילדים בקבוצה שלנו, רבע שעה לפני השעה היעודה והעברתי להם תדרוך בסגנון צבאי – "תהיו נחמדים, תשתפו, אל תפחדו, היא בסך הכול ילדה מקסימה, תנו לה הזדמנות" וליתר ביטחון הצעתי 'גזר' – מי שישתף ויהיה נחמד, יקבל הפתעה! היא הגיעה. כל הילדים רצו הפתעה והפכו למומחים חברתיים. זה עבד. מסתבר שפשוט צריך להיות קואופרטיבי. האירוח עבר באווירה טובה ולאחר שכל הילדים הלכו, הבן שלי אמר לי שהילדה הזאת בעצם די נחמדה והוא לא מבין למה אין לה חברים בבית הספר".



"מה שהפתיע אותי", מסכמת מיכל בר פרו,  "הוא שהקראתי את הסיפור לילדי. הם מאוד אהבו את העובדה ש'המלך' הוא אדם מבוגר שלא מבין כיצד להתנהג ויוצר המון באלגן, ממש כמוהם. הם הרגישו מאוד 'גדולים' במהלך קריאת הסיפור, כי הם כבר ידעו מה מותר ומה אסור בגן והם נהנו מעצם העובדה שיש אנשים מבוגרים שלא יודעים כיצד להתנהג והילדים יכולים ללמד אותם דבר או שניים על החיים".

מיכל בר פרו מקדישה את הסיפור באהבה לכל הנסיכים והנסיכות, באשר הם.

המלך בא לגן מאת מיכל בר פרו, איורים: מנחם הלברשטט, הוצאת "אוריון", לגילאי 4-8, 27 עמודים, מחיר לצרכן 48 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים, דרך חנות ההוצאה ברחוב סחרוב 19, קניון ערי החוף, ראשון לציון ובאתר ההוצאה  www.orion-books.co.il 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה