יום ראשון, 6 באפריל 2014

גלויות לילדי הקטן




גלויות לילדי הקטן



סיפור מהקינדרטרנספורט

מאת: הנרי פונר – היינץ ליכטוויץ
תרגום מגרמנית: דנית דותן
תרגום מאנגלית: ברוריה בן-ברוך
עורכת: חוה מלכיאור כהן
הוצאת יד ושם
* * * * * *  
(163 עמודים, 148 ₪)

"גלויות לילדי הקטן" בהוצאת יד ושם הוא מסמך אותנטי ומרגש. מוצגות בו הסריקות של הגלויות והמכתבים המקוריים שקיבל הנרי פונר, שנשלח בגיל שש וחצי לאנגליה, מאביו שנותר בברלין.

ערב מלחמת העולם השנייה, עת כבדו הגזרות שניתכו על יהודי הרייך,  נרקמו עוד ועוד תכניות להצלת ילדים יהודים, רבים ככל האפשר. כך באה לעולם תכנית הקינדרטרנספורט. הילדים לוו במסעם במטפלים, עובדים סוציאליים ומחנכים, והועברו לבתים ולמוסדות אחרים ברחבי בריטניה.
הנרי פונר – היינץ ליכטוויץ, שאיבד את אמו בגיל צעיר, היה אחד מכעשרת אלפים ילדים שהצליחו להיחלץ מגוב האריות, ועזבו את אירופה בין דצמבר 1938 וספטמבר 1939 הודות לתכנית זאת. בן שש היה כשנשלח מברלין לוויילס, לביתם של מוריס וויניפרד פונר, זוג יהודים, שהעניקו לו בית חם ואוהב.

מן הרגע שבו נפרדו דרכיהם, שלח האב, מקס ליכטוויץ, לבנו באופן קבוע גלויות מאויירות- צבעוניות. את הגלויות כתב תחילה בגרמנית ואחר כך באנגלית. אמו המאמצת של הנרי, "הדודה וויני", סדרה את הגלויות באלבום ולצדן שמרה גלויות ומכתבים שקיבל מקרובי משפחה אחרים ומחברים.

את הפרידה מאביו ומסבתו הנרי לא זוכר, אבל הוא זוכר היטב את הנסיעה ברכבת לרוחבה של אירופה, את תקופת ההסתגלות בבית משפחת פונר, את קשיי השפה ואת שיחת הטלפון היקרה מברלין שערך אביו ליום הולדתו השביעי. (הנרי לא יכול היה לדבר איתו כי שכח בינתיים את השפה הגרמנית). מרגע זה ואילך נכתבו כל הגלויות באנגלית.

מקס ליטוויץ, שהיה לו האומץ והחזון להיפרד מבנו יחידו ובכך להציל את חייו, נשלח לאושוויץ ב-9 בדצמבר 1942 ונרצח שבוע לאחר מכן.  באלבום מופיע מכתבו האחרון של האב והטופס של הצלב האדום שבאמצעותו נוצר הקשר האחרון בין הנרי לאביו. להנרי נודע על רצח אביו רק בסוף המלחמה, בהיותו כבן 14, אך רק בגיל 18, לפני התגייסותו לצבא, כתב לסבתו וביקש ממנה לקבל פרטים על סופו של האב. מכתב התשובה של הסבתא מופיע אף הוא באלבום.

משפחתו של אביו יצרה איתו קשר מיד אחרי המלחמה, ברגע שהתאפשר לעשות זאת, והוא פגש אותם מפעם לפעם ושמר איתם על קשר עד סוף חייהם. למרבה הצער הקשר סבל מפערי שפה ותרבות.
הנרי אימץ את שם משפחת פונר והוא בקשר אמיץ עם בני המשפחה המורחבת.
הוא, אשתו ג'ודי ומשפחתם עלו לישראל בשנת 1968 וקבעו את ביתם בירושלים.

"גלויות לילדי הקטן" הוא אלבום דו-לשוני, (עברית/אנגלית) המביא את הסריקות של הגלויות והמכתבים המקוריים עם התרגום שלהם לעברית, בלוויית מאמר היסטורי על הקינדרטרנספורט מאת הפרופ' ג'ודי תידור באומל שוורץ.   





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה