יום חמישי, 2 במאי 2013

העוד ייוותר מי שיבכה?



לקראת 70 שנה למרד גטו ורשה רואה אור

 

העוד ייוותר מי שיבכה?

יומן וכתבים של משפחה מגטו ורשה

 

מאת: קופל פיז'יץ ומירה (פיז'יץ) פלינט

עורכת: חוי דרייפוס

הוצאת יד ושם

****** 
(339 עמודים, 78 ₪)


כבר מזמן למדנו ששמחות ודאגות של כל אחד מאִתנו הן שמחות ודאגות של כולנו [...] הגורל איחד בינינו במשך החודשים האחרונים. שנים ארוכות של שלום חסר דאגות לא היו מאחדות אותנו כמו התקופה הקצרה הזאת של עבודה משותפת ואסונות הכי נוראים. בכל יהודי לא מוכר אני רואה אח, ואני מרגישה אחות של כולם. לאיש מאִתנו אין צרות אישיות, קיימות רק צרות של יהודים. לאף אחד מאִתנו אין גם שמחות אישיות, גם השמחות שלנו משותפות.
מיומנה של מירה פּיז'יץ

העוד ייוותר מי שיבכה? יומן וכתבים של משפחה מגטו ורשה כולל את החיבורים והרשימות שכתב קוֹפֶּל פּיז'יץ בעברית, בפולנית וביידיש ואת יומן הזיכרונות שחיברה בִתו מירה (לימים מרים פלינט) בתקופת מלחמת העולם השנייה. הספר מאפשר הצצה בלתי אמצעית לחוויותיהם של יהודי ורשה בתקופת הכיבוש הנאצי ולהיבטים שונים, לעִתים לא מוכרים, של חיי היהודים בגטו ורשה.
כתביו של קוֹפֶּל פּיז'יץ מציגים את תחומי פעילותו הציבורית בימי המלחמה ומאירים את העשייה התרבותית והחינוכית שהיה שותף לה בגטו, ובכללה הקמת מפעלי חינוך עבריים וייסוד מקהלות של עשרות אנשים. יומנה של מירה פּיז'יץ מגולל את אסונם של יהודי ורשה בימי הגירוש הגדול ולאחריו וחושף את ממדי האכזריות הגרמנית כמו גם את אומללותם הנמשכת של שרידי הציבור היהודי.
ואולם מעל לכל כתביהם של בני משפחת פּיז'יץ פורשׂים את תולדותיה של משפחה אחת בוורשה הכבושה. מצוקות החיים בימי השואה הביאו לעִתים קרובות להתפרקות המשפחה, אבל במקרים אחרים הם תרמו דווקא לחיזוקה. בכתביהם של קוֹפֶּל פּיז'יץ ושל בִתו מירה בא לידי ביטוי המאבק המתמיד של בני המשפחה לשמור על כל פרטיה – ובכללם ילדים וזקנים – מפני הנורא מכל; כמו גם מציאות החיים בגטו ורשה על סף פרוץ המרד הגדול שבעטיה נאלצו בני משפחת פּיז'יץ לפרק את האחדות המשפחתית שנשמרה עד אז בתנאים קשים ביותר.
הספר העוד ייוותר מי שיבכה? הוא דוגמה מאלפת לאומץ הלב ולתושיית הרוח של משפחה יהודית בתקופת השואה.

ד"ר חוי דרייפוס היא מרצה בכירה בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב וראש המרכז לחקר שואת יהודי פולין במכון הבין=לאומי לחקר השואה ביד ושם. דרייפוס, היסטוריונית של תקופת השואה במזרח אירופה, עוסקת במחקריה במגוון היבטים של חיי היום=יום בשואה ובכללם היחסים בין יהודים לפולנים, חיי הדת בשואה, הקיום היהודי לנוכח גירושים והשמדה ומרד גטו ורשה. מספריה: Changing Perspectives on Polish-Jewish Relations During the Holocaust (Search and Research 18); "אנו יהודי פולין"?: היחסים בין יהודים לפולנים בתקופת השואה מן ההיבט היהודי (יד ושם, 2009).



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה