יום שלישי, 12 בפברואר 2013

רוחות רפאים במכבסה


מתח, גבורה ואהבה בפרשיות נעלמות שעל סף קום המדינה

אירועים שטרם דובר בהם בספרות הילדים והנוער



רוחות רפאים במכבסה

מאת: עמלה עינת

הוצאת יסוד

 בשיתוף  המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל

* * * * * *  

191 עמודים, 88 ₪

גיל יעד: מ-11 ומעלה

צלליות מפחידות מופיעות לפתע בתוך אדי קיטור דחוסים במבנה המכבסה שמעל למרתף ייצור התחמושת שבגבעת הקיבוצים. צעירה תמימה שאינה יודעת דבר, כמו רוב החברים המתגוררים במקום, על הסוד הטמון במעמקי האדמה, מאבדת את חושיה מרוב בהלה. פיצוץ של רכבת בריטית מריץ את העובדים התת-קרקעיים המחופשים בחלוקי רופאים ואחיות, אל מקום התקרית, על-מנת למנוע התקרבות של חיילים בריטיים אל המפעל הסודי.
מתח אהבה וקנאה ממלאים את שרשרת האירועים המתוארת בסיפור "רוחות רפאים במכבסה" – על שמו קרוי הספר.

בספר אחד-עשר סיפורים, הנקראים בנשימה עצורה המלווה בצחוק ובדמע. בבסיס כל העלילות דמויות אמיתיות, הרפתקאות ואירועים מרתקים ועלומים שאירעו בארץ ישראל על סף קום המדינה, אהבות שפרחו באתרים שונים ואף בין כותלי בית-הסוהר, קרבות בלתי נשכחים, פעילויות חסויות, גילוי מקומות מסתור עתיקים ועוד ועוד. אפיוני הדמויות, עלילותיהן הפנימיות ומערכות היחסים ביניהן, הן פרי-דמיונה של המחברת.
הנערים והנערות בני זמננו, המובילים את הסיפורים, מתוודעים עד מהרה, כל אחד בדרכו, לאירועי העבר והופכים לבלשים סקרנים, החוקרים וחושפים את הסודות הנסתרים ואת החוויות הרומנטיות המרגשות שמאחורי הסיפורים.

הסיפורים:
רוחות רפאים במכבסה – מפעל תחמושת סודי מופעל במעמקי האדמה – מקום ההתרחשות: גבעת הקיבוצים ברחובות.

בכי היחמורים – מייק ההולנדי מבריח יחמורים מתוך גיהינום המהפכה החומיניסטית אל מטוס אל-על האחרון היוצא לישראל – מקום ההתרחשות: חי-בר הכרמל. אחת מהרפתקאות העבר הישראלי הציוריות והמופלאות ביותר, הקשורות לאלוף אברהם יפה, אריק שרון והנסיך הפרסי עבדול ריזה-אחיינו של השאה הפרסי.

מסיפורי סלמאן – אגדות ילדות מסתוריות ומעשי גבורה אמיתיים הצובעים את חייה של העדה הדרוזית בישראל בצבעיה המסקרנים-הייחודיים: חורשת הארבעים; חגיגת התספורת של עזי; עץ בודד על אם הדרך – סיפוריו של סלמאן אבו-רוקון, (עוספייה), מראשי רשות הטבע והגנים.

אסיר ושמו ג'וני – סיפור האהבה הטרגית של ג'וני וברכה פולד – ג'וני כותב מבית הסוהר של אסירי המחתרות בירושלים, מכתבים לאהובתו הרחוקה.

אמא של דני – סיפור הגבורה של מירה בן-ארי, שבנה הקטן דני הופרד ממנה בליל קרבות אפל בקיבוץ ניצנים.

ההשבעה – גילוי מחסן נשק נעלם בחוסמסה, חולון.

סיפור השורשים של ירון – בעבודת שורשים לבית הספר, מתחקה ירון אחרי סודותיה הנסתרים של משפחתו, השזורים בתולדות פתח תקווה והמושבה גדרה.

חוות האהבה בכרמל – אהבה חוצת אוקיינוסים בחווה נטושה בכרמל.

תעלומת הגשר שקרס – ליל הגשרים. שושי בן-חמו, בימאית סרטים מקיבוץ לוחמי הגטאות, מפענחת את  תעלומת ניסיון הפיצוץ של גשר א-זיב, שלא צלח, ואת סוד היעלמותם של 13חברי החוליה שלא חזרו ושרידיהם לא נמצאו. את סיפור התעלומה היא חושפת בסרט "קבר יש רק אחד".

תחפושת גורלית – סיפור עלייתה של ביקס לארץ ישראל ואהבתה לנער מ'. ואיך זה קשור ל"מגדיר הראשון לפרחי ארץ ישראל".

עמלה עינת – הערות ביוגרפיות

עמלה עינת כתבה עד היום למעלה משלושים ספרים למבוגרים, בני נוער וילדים. בין ספריה לבני נעורים: "הבוקר בו אסרו את אבא"; "סיפור אהבה קפריסאי"; "הלבד האחר של דני"; "ארץ, עיר, משפחה"; "שיטת חנהל'ה" ("סיפורה של חני"), "המשימה האבודה" רומן לנוער ומבוגרים על הפרשה הידועה בשם "עסק ביש", "משני עברי החומה" סיפורה של אם אסירה ועוד. כמה מספריה תורגמו לשפות זרות ואחרים הומחזו והוצגו ע"י תיאטראות שונים.


עינת היא סופרת, חוקרת ומומחית בכירה בתחום לקויות למידה. עד לאחרונה הייתה אחראית על מוקד התמיכה הרגשית במרכז התמיכה לסטודנטים לקויי למידה במכללת תל-חי.

כתבה סידרת ספרים העוסקת בהיבטים שונים של הסינדרום. ששת הספרים ראו אור בסדרת קו אדום בהוצאת הקבוץ המאוחד: "מפתח לדלת נעולה –לפרוץ את מחסום הדיסלקציה"

(2000) שיצא במהדורות רבות; "הורים מול מחסום הדיסלקציה" (2003), "דימוי עצמי במראה הדיסלקציה - מורים במלכוד" (2006); "כתב אישום – לקויי למידה, נשירה ועבריינות" (2006); "נחיתה קשה – לקויי למידה בזירת התעסוקה" (2009); "וכשאני לעצמי מה אני - זוגיות והורות של בוגרים עם ליקויי למידה"  (2011).

עמלה עינת ילידת כפר סבא, 1939. בגיל תשע עברה עם משפחתה לחולון. כיום מתגוררת בת"א.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה