יום שלישי, 12 בפברואר 2013

פרחים בקנה



ספר חדש:

פרחים בקנה 

מאת נתן שורק: סיפור של אהבה ושל מלחמה




הרומן 'פרחים בקנה' מאת נתן שורק, בהוצאת הספרים אוריון, הוא סיפור על מושב בעמק מבעד לעיניו של הנער מנו. זהו גם סיפור על אהבת נעורים בין מנו לבין תרצה היפה. סיפור של אופטימיות ונעורים. סיפור של אהבה ושל מלחמה. סיפור על הבית שלנו, הבית השלישי אשר קם והיה.

עלילת הספר מתרחשת בימים של טרם מדינה, ימים של מאבק. גם זוועות השואה נודעות בארץ. האנגלים עוצרים את העלייה. הפגנות המוניות, מאבק בבריטים על עלייה חופשית ועל הקמת מדינה. ספינות מעפילים, חיפושי נשק ומעצרים, פיצוץ תחנות רדאר, "השבת השחורה". רגע השיא ברומן מגיע במקביל לרגע ההכרעה על עתיד הארץ. הנוער מתגייס לפלמ"ח ומנו וחבריו הם פני הדור והתקופה – צעירים שעוזבים את הלימודים, השדות, הבתים והמשפחות ויוצאים אל עבר הלא-נודע תוך סיכון והקרבה גדולים, במאבק של מעטים מול רבים. סיפורי האימונים המפרכים, המסעות, ההווי הפלמ"חניקי, הצ'יזבטים והאהבות הראשונות הוא סיפורו של דור בארץ. זהו הסיפור שלנו.

נתן שורק, תושב קריית מוצקין, מהנדס בניין, בן לחלוצים מאנשי העלייה השלישית. 'פרחים בקנה' הוא ספרו הרביעי. ספריו הקודמים הם: "גואל הדם", רומן, הוצ' ירון גולן, 2003; "מנדל הרוצח מהביצה", הוצ' חלונות, 2006, "אדמה כבדה", הוצ' תמוז, 2009.

את ההשראה לכתיבה קיבל מתקופת הילדות והנערות שהיו "החלק הכי משמעותי בחיים". מתקופות אלה לקח את חברי הילדות שחלקם חבריו עד היום, את הרעות ואת ארץ ישראל. בילדותו, בתקופת טרום קום המדינה, הישוב היה נתון כולו במאבק עם הבריטים, העלייה החופשית, הספר הלבן, המאבק להשיג את העצמאות, להעלות את פליטי השואה לארץ – היו בראש סדר היום וגם במרכז חייו. "בתור ילד למדתי מהי השואה והבנתי איפה הדודים ובני הדודים שלי שאינם". תוכן ילדותו היה מדינה עברית ומלחמת השחרור העקובה מדם.

לדבריו, אחד הדברים שזכורים לו ממלחמת העולם השנייה הייתה הפצצת חיפה בידי הגרמנים והאיטלקים, שם התגורר עם משפחתו באותה תקופה, והם עברו לגור אצל סבא וסבתא במרחביה, עליה הוא כותב בספרו.

נתן שורק מסביר, כי בחר את תקופת קום המדינה לרקע לספר כי "אני חי את התקופה. זוהי תקופה שמרתקת אותי. קום המדינה הוא אירוע דרמטי לחיים שלנו". הוא מאד מעריך את אנשי הפלמ"ח. דבר משמעותי נוסף מתקופת נערותו היא תנועת הנוער – הצופים. הוא היה מדריך בצופים והמדריך שלו היה פלמ"חניק ממנו למד בעיקר את ערכה של חברות ואת המחויבות זה לרעהו.

נתן מגלה פרט פיקנטי: את אשתו לעתיד הכיר כבר בכיתה ב'. הוא התאהב כבר אז באותה ילדה והיום היא אשתו ולהם שני ילדים ו-3 נכדים .

מתי התחלת לכתוב? "מקצועי הוא מהנדס בניין ובעיקר עבדתי בהקמת מבני תעשייה ולמשרד הביטחון, עבודה מתישה. כל השנים דקדק לי לכתוב, אבל לא כתבתי כי צריך ראש פנוי לשם כך". לפני 10 שנים פרש מעבודתו והתחיל לכתוב.  כתיבת הספר הראשון הייתה קולחת והוא סיים את הכתיבה תוך 3 חודשים. בנעוריו, שימש עורך עיתון בית הספר.

מסרים בקריאת הספר: המדינה היא הקיום שלנו. "אנחנו צריכים לשמור על המדינה שלנו, זה לא מובן מאליו. במלחמת יום הכיפורים הייתה לנו תזכורת לכך.

שורק מגלה, כי כקבלן הקים את מוצב החרמון ורק שבועיים לפני שנפל המוצב,  הסתיימה העבודה ועוד נותר שם ציוד שלו ."זו הייתה החמצה, אפשר היה להגן על המוצב". במלחמת יום כיפור היה במילואים, תותחן ביחידה קרבית ונלחם במובלעת ברמת הגולן.

"המדינה היא לא מובן מאליו ואחד הדברים החיוביים שעושים היום עם הצעירים הם המסעות לפולין" – שניים מנכדיו היו שם. "היה להם קשה, אבל טוב שהיו". סיפר בגאווה שנכדתו הגדולה שהיא כיום קצינה בקבע אמרה בשובה מפולין: "עכשיו רבים יותר מהחברים שלי יתנדבו ליחידות קרביות"

'פרחים בקנה' מאת נתן שורק, הוצאת הספרים אוריון, 256 עמודים, מחיר לצרכן 72 ש"ח, להשגה בכל חנויות הספרים, דרך חנות ההוצאה ברחוב סחרוב 19, קניון ערי החוף, ראשון לציון ובאתר ההוצאה www.orion-books.co.il


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה