יום חמישי, 6 בדצמבר 2012

פושקר


פושקר

מאת: טל נויברגר

הוצאת רימונים

* * * * * *
 
204 עמודים, 88 ₪

הספר רואה אור גם במהדורה דיגיטלית באתר "מנדלי מוכר ספרים"

איתמר מתעורר לפנות בוקר באכסניה בהודו ומנסה להיזכר בחלומות שהטרידו אותו. הוא מחליט לא להעיר את דניאל ויוצא מהחדר בלעדיה. כך מתחיל זמן ההווה של הסיפור, המתרחש כולו בעשרים וארבע השעות הבאות.

איתמר, ירושלמי ממשפחה דתית-שמאלנית, חזר בשאלה כנער יחד עם אמו בעקבות גירושי הוריו. רגע לפני הסטאז' במשפטים, הוא נענה לבת-הזוג שלו, דניאל, ויוצא לשחזר אתה את חוויית הטיול הקודם שלה בהודו. החודש האינטנסיבי יחד חידד את מורכבות היחסים, ואת הפער בין החיפוש הרוחני שלה ואובדן האמונה שלו ביכולתו להשתייך. הוא מקווה שיום אחד בלעדיה, יאפשר לו הבנה צלולה יותר של המילים שלא נאמרות ביניהם. מפגש מקרי אחד מחזיר אותו דווקא לירושלים של שנות השמונים והתשעים, להתמודדות כילד חריג בקבוצה קטנה ומגובשת, להתפוררות הקהילה הדתית-פלורליסטית של שכונת בקעה בירושלים ולכאב שביחסיו הטעונים עם ליאור, אחיו הבכור שירד מהארץ.

הספר מתייחס לאופן בו נסיעה לטיול מאפשרת בחינה של תבניות ישנות ואימוץ נקודות מבט חדשות, אך גם מטיל ספק ביכולת הטיול לחולל שינוי אמיתי ועמוק, ומנהל דיאלוג ביקורתי עם הקלישאות בתרבות הישראלית על אודות המסע הגדול להודו.

טל נויברגר, בן 35, יליד תל אביב, גדל בעיקר ברעננה, היום מתגורר בירושלים. בעל תואר שני בעבודה סוציאלית, עבד שנים עם נפגעי נפש והיום עוסק בהנחיית קבוצות מובטלים, והדרכת עובדים סוציאליים. נשוי ואב טרי לבת. זהו ספרו הראשון.

שלוש פעמים נסע למזרח-אסיה ושהה שם תקופות ארוכות. כל נסיעה הייתה משמעותית מאד   בחייו – לכל נסיעה משמעות אחרת. בפעם הראשונה נסע אחרי הצבא – טיול תרמילאים סטנדרטי שמבחינתו של טל היה היציאה הסופית לעצמאות וההוכחה שיכול להסתדר בכל מקום לבד, למרות המוגבלות שלו (אפרקסיה-הפרעה ביכולת לתכנן ולבצע פעולות מוטוריות עדינות). בגיל 27 נסע שוב לבדו לתקופה בלתי מוגבלת בזמן, במטרה להישאר תקופות ארוכות במספר מקומות. חודשיים עבד כמורה לאנגלית בסין, למד שלושה חודשים יוגה ומדיטציה באשרם-הודו התחיל לכתוב באינטנסיביות סיפורים קצרים, אחרי שנים רבות שלא כתב, ולאחר מכן, המשיך לטייל עם בחורה שבדית שפגש והפכה לבת-זוגו. הפעם השלישית שיצא למזרח-אסיה הייתה לפני כשנתיים, כשהוא ואשתו, מעיין, נסעו לירח-דבש של 10 חודשים. לאורך כל הטיול המשיך לכתוב ולערוך את "פושקר", שהתבסס על סיפור קצר שכתב בטיול הקודם. את הכתיבה של הספר סיים זמן קצר לאחר חזרתם לירושלים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה