יום רביעי, 27 ביוני 2012

ביום שלוּלוּ בַּבּוּ מתה


ביום שלולו בבו מתה
מסע מפותל בתוככי החברה הישראלית על שלל גווניה


הספר ביום שלולו בַּבּוּ מתה מאת מיכל בר פרו בהוצאת הספרים קינג, הוא סיפור מסגרת שבו נשזרים סיפורים נוספים בעלי מעמד עצמאי. בראש וראשונה זהו רומן משפחתי שובה לב, מקסים ומהנה הכובש את הקורא החל מן המילה הראשונה, מוביל אותו בצחוק ודמע למסע מפותל בתוככי החברה הישראלית על שלל גווניה, רבדיה ומנהגיה וממזג בעלילתו אהבה, קנאה, בגידות וניאופים, לחשים וכשפים, סגולות נגד עין-הרע ומאכלים מעוררי תאווה וחֵך מתובלים בהומור.

מיכל בר-פרו הצליחה לשרטט ביד אומן דמויות אותנטיות שקמות ועומדות מול עיני הקורא: אנשים, נשים וטף בני עדות ולאומים שונים, שהתקבצו במושבה אחת בשרון מסביב לגרעין של משפחה ססגונית אחת – משפחת בבו כהן, שעלילותיה וסיפוריה יחד עם שכנים ומכרים, פועלים, בעלי מלאכה וסתם הולכי בטל ויושבי קרנות ובתי-קפה, יכולים למלא גם שלושה מחזורי חיים.

הספר נכתב בשפה קולחת עשירה בדימויים בלתי שגרתיים ומתובלת בעגה וביטויים ומטבעות לשון ייחודיים, המצליחה לבטא את הצדדים המשעשעים, המגוחכים והאבסורדיים של החיים.  "הספר עשיר בדימויים ובביטויים צבעוניים המפיחים חיים בסיפורים. הסיפורים שאובים מהמציאות ומחיי היום יום, למרות שלקוראים אולי יישמעו כסיפורי אלף לילה ולילה. המסר שהועבר באמצעות הדימויים והביטויים הוא שהחיים הם קרנבל צבעוני והמציאות אינה שחור/לבן", מספרת מיכל.

מיכל בר פרו (38) היא בעלת תואר ראשון במדעי המדינה מאונ' ת"א ועוסקת כשמאית מקרקעין בעלת חברה לשמאות מקרקעין וניהול נכסים בהרצליה.  נולדה וגדלה במושבה תל מונד בשנות ה-70 וה-80. כיום מתגוררת עם משפחתה בהרצליה. שתי אהבותיה הגדולות – המשפחה והכתיבה, משתלבות היטב בספרה "ביום שלולו בבו מתה" שהוא רומן ססגוני המתאר את דרך חייה והווייתה של משפחה אחת, את החברה הישראלית על גווניה, רבדיה ותמורותיה. "בילדותי , הייתה המושבה יישוב קטן ואינטימי בו כולם ידעו הכל על כולם (או לפחות חשבו ככה). מסתבר בדיעבד כי רב הנסתר מהגלוי".

מיכל בר פרו מספרת כי את ההשראה לכתיבתה היא שואבת  "מהאנשים שסביבי, נופי ילדותי, חיי היום יום שלי. כשמאית מקרקעין אני באה במגע עם אנשים רבים ממקומות שונים ובסיטואציות מגוונות. אנשים מכניסים אותי לביתם ובצוק העתים מספרים לי את סיפוריהם שלפעמים עולים על כל דמיון. באתי לראות בית או חנות או מגרש והנה יצאתי עם סיפור שמספק לי חומר למחשבה לימים רבים. הספר מתאר סוג של מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית ב-40 שנותיה הראשונות של המדינה על מגוון העדות והמנהגים, השסעים והמתחים בחברה, מתחים בין הדורות, בין גברים לנשים ובין חמות לכלות.  לאורך הסיפורים נשזרים אירועים היסטוריים שאכן קרו והשפעתם על חיי הדמויות בספר".

ביום שלולו בַּבּוּ מתה נכתב תחילה כיומן אישי ולאחר מכן קיבל תפנית ככתב יד המיועד להוצאה לאור כספר. "את הרעיון והמוטיבציה לכתיבת הספר קיבלתי בעקבות לידת בני השני. הבנתי שכל הסיפורים שהקיפו אותי וריפדו את ילדותי למעשה מתים אחד לאחד עם האנשים שחיו אותם. לפתע היה לי חשוב לשמר את ההווי המיוחד שבו גדלתי למען ילדיי שחיים בתקופה אחרת לגמרי. ישבתי וכתבתי את הסיפורים ולבסוף נולד הספר במתכונתו הנוכחית. הספר הזה מפיח חיים בתקופה שהייתה עד לא מזמן במרחק נסיעה כ-35 דקות מת"א בקו אגד 641", מספרת מיכל בר-פרו.



זהו ספרה הרביעי של מיכל, אחרי  ספרים בתחום הנדל"ן, הפנטזיה, והשירה: ספר שירה – "אגדה אחרת" ספר פנטזיה – "מסדר האור השביעי", ספר נדל"ן – "בי"ס לנדל"ן".

ביום שלולו בַּבּוּ מתה מאת מיכל בר פרו, הוצאת הספרים קינג, 295 עמודים, מחיר לצרכן 89 ש"ח, להשגה בכל חנויות הספרים ובאתר ההוצאה לאור.

התרשמותי: הכתיבה בספר אינה מתחכמת מידי ומצליחה לנהל דיאלוג עם הקורא, הדמויות לעתים הופכות "מוכרות", כי הן דומות למישהו שהכרנו בעבר או אפילו מתגורר ברחוב שלנו. למשל (להלן ציטוט); "כַּעַכּ קטנים מהסוג המלוח...", משפט זה הזכיר לי את הבייגל'ה של השכנה שלנו בילדותי, היא תמיד הכריחה אותי לקחת צלחת ולהביא לאמא לטעום. היו עוד דמויות משעשעות ועוד אמירות "מוכרות" מהילדות. מאד נהנתי.  מומלץ !!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה