יום שלישי, 20 במרץ 2012

הכל זריז


הוצאת "אחוזת בית" שמחה לבשר על צאת הרומן

הכֹּל זריז


מאת

שרַי שביט

(471 עמ', 98 ש"ח)


מלי מועלם בצרות. מה בסך הכּל היא רצתה? לנסוע להודו יחד עם אחיה הגדול והכריזמטי יזהר, ולעזור לו "לעשות מכה" כי לדעתו זה מה שיציל להם את החיים; להתנתק מהשגרה בישראל ומהשאלות המעצבנות על העתיד, ואולי גם לשנות את הגורל; לכבוש את העולם כמו כל צעירה בתחילת שנות העשרים שלה, ולהתנסות בכל דבר אפשרי. אז איך זה שהכול התקלקל פתאום? איך זה שהמשטרה תפסה אותה, החזירה אותה לארץ ומאשימה אותה בעבֵרות על החוק? מה קרה לכל החבורה? ולאן נעלם אחיה יזהר? למה הוא לא משמיע אות חיים?

"הכל זריז" הוא סיפור מסחרר ורב-תפניות על אח ואחות משכונת הדר יוסף, שמחליטים לשנות את גורלם – ולא יודעים לאילו מקומות מפתיעים תוביל אותם ההרפתקה המסוכנת שבה הם בחרו. בעקבות היעלמותו המסתורית של יזהר, סבתא אסתר, שמגדלת אותם, מוציאה את כל חסכונותיה ושוכרת את כנען גרוס, חוקר פרטי שייסע להודו וימצא את יזהר. מלי, האחות הצעירה והחצופה, לא מוכנה להפקיד את גורלו של אחיה הנערץ בידיו של כנען המלוקק והמתנשא. היא מצטרפת לגרוס, ובמהלך מסעם המפותל היא רבה שוב ושוב עם "אדון חוקר", מסתירה סודות, מתחמקת ומתעקשת, ובעיקר מתעמתת עם שורש הכאב שבחייה – זהותם האמיתית שלה ושל אחיה.

הודו מלאת הניגודים, הריחות והטיפוסים, שמוּכרת לכל ישראלי שטייל בה אי-פעם, מתוארת כאן בקצב מהיר. במקרה של מלי, יזהר והחבורה הקטנה שסביבם, החלום להתאוורר בהודו ולעשות כסף קל הופך לסיוט שבו מעורבים גם הודים עשירים ומפוקפקים. ואז גם מתבררים דברים מפתיעים על כל אחד מבני החבורה: אף אחד מהם הוא לא מה שהוא נראה. גם לא מלי ולא יזהר.

שרַי שביט יצרה ביד קלה ובוטחת רומן עשיר שסוחף את הקורא במהפכים העלילתיים שבו. אבל זהו גם סיפור על קשר משפחתי, על סודות עבר חונקים, על עוצמת המשיכה בין גברים לנשים, ועל חשיבותה של ההשלמה עם הזהות העצמית. ספרה הראשון של שרי שביט, "ברוריה הפקות", ראה אור בשנת 2009 בהוצאת "זמורה-ביתן".



על שרי שביט

שָרַי שביט, ילידת 1982, נולדה וגדלה בהוד השרון. בנעוריה למדה מוזיקה ותיאטרון, ולאחר שירותה הצבאי בחיל הים, יצאה למספר מסעות ממושכים בתת-היבשת הודו. היא בוגרת החוג לספרות וקולנוע באוניברסיטת תל אביב, וזוכת תחרות "שירה על הדרך" לשנת 2007. ספרה הראשון, "ברוריה הפקות", כלל שלוש נובלות ויצא לאור בשנת 2009 בהוצאת "זמורה-ביתן". כיום שביט חיה בתל אביב ועובדת כעורכת תוכן ב-Ynet. "הכֹל זריז" הוא הרומן הראשון שלה.

התרשמותי: מהרבה סיבות, עדיין לא ביקרתי בהודו, ובספר הכל זריז, ניתנה לי ההזדמנות לטייל בהודו, לספוג מהריחות ומהמראות הייחודיים ולרגיש את ההחמצה. אבל לא רק הודו, הסיפור המשפחתי מעורר מחשבות על מערכות יחסים של דאגה, מסירות, זהות עצמית והשלמה. אהבתי מאד את העלילה שסוחפת את הקורא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה