יום ראשון, 6 בנובמבר 2011

שֶׁקסְפִּיר לִפנֵי השֵינָה


אירוע ספרותי לכל המשפחה, בהוצאת "אחוזת בית"


שֶׁקסְפִּיר לִפנֵי השֵינָה

14 הַמַחזוֹת הַגדוֹלים בּקיצוּר וּבְצוּרַת סיפּוּר

עיבּוּד: טַל נִיצָן
אִיוּרִים: מִירָה פְרִידְמָן

 (200 עמ', 98 ₪)


כַּמה מֵאִתנו מַכִּירים בֶּאֱמת את הסיפּוּרים של המַחֲזות של שֶׁקְסְפִּיר? בִּתקוּפת חַיָיו, כְּשֶׁהוצגוּ המַחֲזות בַּתֵיאַטרון, הָיה אַחַד השַׂחקנים עולֶה לבָּמה רֶגע לפנֵי ההַצָגה, ומסַפר את הסיפּוּר. כָּך, יָכלוּ הצוֹפים לַעֲקוב בנַחת אחרֵי המִתרחש, להַקשיב לדיאָלוגים ולהִתרשם מהתִלבּושות ומהתַפאוּרה.
"שֶׁקְסְפִּיר לִפנֵי השֵינָה" מֵביא לקוֹראים הַצעירים 14 מגדוֹלֵי המַחֲזות של שֶׁקְסְפִּיר - בקיצוּר וּבצוּרַת סיפור – כדֵי שגם אנַחנוּ, היוֹם, נַכּיר אותָם. בתוֹך כל סיפּוּר משוּלָבים ציטוּטים יְדוּעים, שכּל שוֹחֵר תַרבּוּת יִשמַע לפָחות פַּעם אַחת בחיָיו.
המשורֶרת והמתַרגֶמת טַל נִיצָן, כַּלת פּרַס רֹאש המֶמשָלה, רָתמה את כּישְרונָהּ, עיבּדָה את המַחֲזות לסיפּוּרים בשָׂפה עַדכָּנית, והִקדימה לסֵפר דבָרים מִשלָהּ, בַּכּותרֶת הקולַעת "שֶׁקְסְפִּיר עַכְשָׁיו". בכָך היא מִצטרפת למָסורֶת מכוּבֶּדת של יוצרים שעיבּדוּ את מַחֲזותיו של גְדול כּוֹתבֵי אַנגלִיָה. את הסיפּוּרים מלַוִוים איוּרֶיה של האָמָּנית מִירָה פְרִידְמָן.
וּכְפי שאומֵר שֶׁם הספר: אֵלה סיפּוּרים לִקרוֹא בַּבית, עם בנֵי המִשפָּחה או לבד, בתִקוָוה שאַחר כָּך יִתעורֵר החֵשק ללֶכת לתֵיאַטרון ולִצפּוֹת באַחת ההַצָגות הידוּעוֹת. 


ויליאם שקספיר: הערות ביוגרפיות


המחזאי והמשורר האנגלי ויליאם שקספיר נחשב לגדול המחזאים בהיסטוריה המודרנית ומגדולי המשוררים האנגלים. הוא כתב והעלה במהלך חייו 37 מחזות שהיו לאבני דרך בתולדות התיאטרון ושזכו לאינספור עיבודים אשר הועלו ומועלים עד היום ברחבי העולם.

שקספיר נולד ב־26 באפריל 1564 בעיר סטרטפורד אפון אייבון, בן שלישי מתוך שמונה ילדים. אביו היה סוחר כפפות מצליח וחבר מועצה, ואמו בתו של בעל קרקעות אמיד. כשהיה בן 18 נשא את אן התאווי, והשניים הביאו לעולם בת בכורה ותאומים (בת ובן שנפטר בגיל 11 מסיבות לא ידועות).

צעדיו הראשונים בעולם התיאטרון לוטים בערפל: ייתכן שהחל את דרכו כשחקן בלונדון בין השנים 1592-1585. מחזותיו ושיריו הראשונים פורסמו בתחילת שנות התשעים של המאה ה־16, והפכו את שקספיר במהרה לאמן מוערך וידוע. הוא גם שיחק במחזות שאותם כתב וביים לקבוצת תיאטרון הגלוב. נוהגים לחלק את יצירתו לשתי תקופות מרכזיות: תקופת הקומדיות הקלילות ("חלום ליל קיץ", "כטוב בעיניכם", "הלילה השנים־עשר") והמחזות ההיסטוריים שעסקו באנגליה של ימי הביניים ("ריצ'רד השלישי", "הנרי השישי"); ותקופת הטרגדיות הגדולות ("המלט", "מקבת", "המלך ליר") והמחזות הטרגיים־פנטסטיים שכתב בערוב ימיו ("הסערה", "אגדת חורף").

שקספיר הלך לעולמו ב־23 באפריל 1616, שלושה ימים לפני שמלאו לו 52. השחקנים ג'ון המינג והנרי קונדל, שניים מידידיו הקרובים, כינסו לאחר מותו 36 ממחזותיו בספר ("הוצאת הפוליו הראשונה", 1623), והצלחתו האדירה של הקובץ הולידה במאה ה־18 תיאוריות שהטילו ספק בהיותו של שקספיר המחבר הבלעדי של כל מחזותיו.


על טל ניצן

המשוררת טל ניצן, מבכירות המתרגמים בישראל, היא עורכת סדרת "לטינו" לספרות היספאנית (הקיבוץ המאוחד), סדרת "מקומי" לספרות עברית (כרמל) וכתב העת "אורות". בשנת 2001 זכתה בפרס שר התרבות למשוררים בתחילת דרכם. היא פירסמה ארבעה ספרי שירה: "דומסטיקה" (עם עובד, 2002), "ערב רגיל" (עם עובד, 2006), "קפה השמש הכחולה" (אבן חושן, 2007), ו"לשכוח ראשונה" (עם עובד, 2009). כמו כן, ערכה את האנתולוגיה "בעט ברזל, שירת מחאה עברית 2004-1984" (חרגול, 2005), ושתי אנתולוגיות לשירת אמריקה הלטינית: "זהב החוסר־כל" ו"פעמון הפרא".

טל ניצן תירגמה עד כה כשבעים ספרים בשירה ובפרוזה, מאנגלית ובעיקר מספרדית, וכן עיבדה גרסה לנוער של "דון קיחוטה" (הקיבוץ המאוחד, 2006). על שירתה ועל תרגומיה זכתה בפרסים רבים, בהם פרס שר התרבות לספרי ביכורים, פרס ברנשטיין לשירה, פרס אקו"ם ליצירה בעילום שם, פרס היצירה למתרגמים ופרס ראש הממשלה לסופרים.

התרשמותי: ספר חובה בכל בית, בו יש אהבה והערכה למחזות וחינוך לתיאטרון. אני זוכרת שבילדותי, היה לנו מנוי לתיאטרון במסגרת שיערי המוסיקה בבית הספר היסודי, ולמדנו להעריך מוסיקה קלאסית, ומי מבינינו שלא שמע בבית מוסיקה קלאסית, "הרגיל" את שמיעתו למוסיקה שכזאת. כך, אני סבורה שהמחזות של שיקספיר, המעובדים לשפה מסופרת. תגרום לילדים את הסקרנות ותכשיר אותם לצפייה במחזותיו בתיאטרון, בעתיד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה