יום ראשון, 16 באוקטובר 2011

בין ניצול להצלה


חדש בהוצאת פרדס

בין ניצול להצלה
תיאוריה אקופמניסטית על יחסי טבע, תרבות וחברה בישראל
מאת: עדנה גורני
עריכה מדעית והקדמה מאת: ד"ר אילון שוורץ
********
146 עמ', 79

זהו ספר ראשון מסוגו שבוחן את סיפורי הפיתוח וסיפורי הגנת הטבע בישראל תוך שימוש בתיאוריה אקופמיניסטית שמשלבת שני תחומי דעת – אקולוגיה ופמיניזם ומגדר. החשיבה האקופמיניסטית מאפשרת ניתוח מורכב של סיפורים מורכבים ומציאות מורכבת – סיפור היחסים שלנו עם הארץ ונופיה ועם תושביה. 
סיפור עמק החולה עובר בספר כחוט השני שכן מעשה ייבוש החולה הוא סיפור לאומי שהפך למיתוס שהולך ומתכרסם מתוך ההבנה שנעשתה טעות אקולוגית וחלקים מהאזור המיובש הוצפו מחדש. הספר בוחן את הסיפורים המיתיים של הייבוש והפרחת השממה מצד אחד, ושל הגנת הטבע מצד שני, תוך ניסיון להחיות סיפורים אלטרנטיביים שהושתקו והועלמו ורק קיומם אלו בצד אלו יכול לייצג את המציאות המגוונת ורבת הפנים ביחסנו לטבע ולסביבה.
כל עיסוק בקרקע ובאדמה הוא פוליטי. למרות זאת, השיח הסביבתי בישראל עובר בדרך כלל תהליך של דה-פוליטיזציה ונותר מעוקר מהרלוונטיות שלו לנושאים מגדריים, חברתיים, לאומיים ואתניים. החשיבה האקופמיניסטית גורסת כי אי אפשר להפריד בין סוגיות סביבתיות וחברתיות. על ידי הצגת ההקשרים וחשיפת סיפורים מושתקים מציג הספר הסתכלות אחרת על העבר וההווה ומתוכם אפשרות לכיוון חדש בעתיד.


ד"ר עדנה גורני ילידת ת"א (1955), היא אקולוגית ופמיניסטית ומשלבת מחקר, הוראה, כתיבה ואקטיביזם בתחומים של יחסי הגומלין בין סביבה, חברה ושלום ובין מדע ומגדר. מרצה באוניברסיטת חיפה בחוג ללימודים רב תחומיים, המקבץ ללימודי האשה, מנחת תיזות ומרצה לתואר שני בשלוחה של אוניברסיטת לסלי, לימודי נשים בשילוב אמנויות, מרצה במכללה האקדמית עמק יזרעאל, החוג ללימודים רב תחומיים, החטיבה ללימודי נשים ומנחת סדנאות לכתיבה יוצרת.  בעלת תואר ראשון בביולוגיה, הפקולטה למדעי החיים, האוניברסיטה העברית, ירושלים, תואר שני בהצטיינות מהמחלקה לזואולוגיה, אוניברסיטת ת"א, דוקטורט מהמחלקה למדעי הביולוגיה באוניברסיטת קליפורניה ותואר שני בחוג לספרות עברית והשוואתית במסלול כתיבה יוצרת, אוניברסיטת חיפה.
בין השנים 1980 ל-1988 עבדה ברשות שמורות הטבע ובחברה להגנת הטבע בתפקידים שונים.

פרסמה מס' שירים בכתבי העת "גג" ועיתון 77 וכן סיפור קצר בכתב העת "מקרוב" המתרחש בשמורת החולה.
מתגוררת כיום בטבעון.

התרשמותי: בתקופה בה עולה המודעות לסביבה, לספר זה חשיבות גדולה. אהבתי את הקשר בין הסיפורים המיתיים על ייבוש החולה עם העיקרון של השמירה על הטבע, ומקומה של החשיבה האקופמינסטית. השאלה היא האם שמירת הטבע היא פוליטית ? ואולי שיקולים זרים, נניח כלכליים מעורבים ? ואולי, השתלטות על האדמות ויישוב השממה, היה בהם צידוק לשליטה על תושבי הארץ, הערבים ? על אלה ועוד, תוכלו למצוא בספר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה