יום חמישי, 8 בספטמבר 2011

משני עברי החומה

מסמך מרתק החושף טפח מעולמן של אסירות ובני משפחותיהן

משני עברי החומה

מאת: עמלה עינת
איורים: גלעד סליקטר
סידרת נעורים
ספרית פועלים
* * * * *  
176 עמודים, 78 שקלים

אם אסירה ובנה מגוללים את סיפורם משני עברי חומת הכלא. האם סמדר, הפכה בעל כורחה לבלדרית סמים, בשליחות אביה. היא משלמת מחיר נורא של מאסר, פירוק המשפחה וניתוק מבנה היחיד שהיה מרכז עולמה. במקביל לקורותיה, מובא סיפור התבגרותו בטרם עת של בנה, אורן, שננטש על ידה בפתאומיות בגיל שמונה, עם מאסרה, ונאבק על איחוי מחודש של שברי עולמו.
סמדר כותבת לבנה מכתבים שאינה שולחת.
אורן כותב יומן שאינו מראה לאיש.
אתם הקוראים, תרכיבו את הפאזל לתמונת עולם חד פעמית ונוקבת.

הספר, על שני חלקיו השלובים זה בזה, בונה תמונת עומק אותנטית של חיים  בכלא נשים בישראל, בכלל,  ושל חיי אם אסירה ובני משפחתה שמחוץ לחומות, בפרט. הסופרת עמלה עינת שכתבה ספרים רבים לילדים ולנוער, מיטיבה לשרטט את התמונה הזאת בדרך סיפורית רבת מתח; בכישרון, ברגישות  ובאמינות. איוריו מרובי הגוונים של המאייר גלעד סליקטר,  תורמים את תרומתם ונותנים ביטוי לקשת רחבה של רגשות, החל מפחד, דרך ייאוש, געגועים, אהבה ותקווה

עינת הגיעה אל העולם שמעבר לחומות בעקבות בנה הקרימינולוג, ד"ר תומר עינת שכתב את הספר "שפה אסורה: החיים והמילים בין כתלי הכלא" (שוקן,2005 ). לפני מספר שנים פרסמו יחד את הספר "כתב אישום, ליקויי למידה, נשירה ועבריינות" (הקיבוץ המאוחד, סדרת קו אדום, 2006), שעניינו תופעת ליקויי הלמידה בבתי הכלא בישראל. הספר מבוסס על שלוש שנים של מחקר, לאורכן ראיינו המחברים עשרות רבות של אסירות בשבעה בתי כלא בארץ. בהמשך יצא ספרם המשותף "קולות מהכלא - אנתולוגיה של יצירות אסירים" (כרמל, 2009), המהווה אסופת יצירות בשירה, בפרוזה ובאמנויות פלסטיות של אסירים בישראל וגם בו כלולים ראיונות עם אסירות . בשנים האחרונות ביקרה עמלה עינת באופן קבוע בכלא הנשים נווה תרצה, ערכה ראיונות אישיים והכירה מקרוב את עולמן של האסירות.
לאחרונה ערכה ניסוי בן חמישה חודשים על הקניית הקריאה בשיטה חדשנית לאסירים אנאלפביתיים בכלא רימונים. ניסוי זה הוא בסיס למאמר מחקרי וספר רחב יריעה בנושא.

עמלה עינת – הערות ביוגרפיות

עמלה עינת, סופרת ילדים ונוער בעלת תואר דוקטור בחינוך, כתבה עד היום למעלה משלושים ספרים למבוגרים, בני נוער וילדים. בין ספריה לבני נעורים: "הבוקר בו אסרו את אבא"; "סיפור אהבה קפריסאי"; "הלבד האחר של דני"; "ארץ, עיר, משפחה"; "שיטת חנהל'ה" ("סיפורה של חני"), "הסוד הגדול של חואן", "המשימה האבודה" (רומן לנוער ומבוגרים על הפרשה הידועה בשם "עסק ביש") ועוד. כמה מספריה תורגמו לשפות זרות ואחרים הומחזו והוצגו ע"י תיאטראות שונים.


כמו כן, עינת היא חוקרת ומומחית בכירה בתחום לקויות למידה. עד לאחרונה הייתה אחראית על מוקד התמיכה הרגשית במרכז התמיכה לסטודנטים לקויי למידה במכללת תל-חי.
פרסמה שישה ספרים בסדרה העוסקת בהיבטים שונים של הסינדרום, ארבעה מהם ראו אור בסדרת קו אדום בהוצאת הקבוץ המאוחד: "מפתח לדלת נעולה – לפרוץ את מחסום הדיסלקציה" (2000) שיצא במהדורות רבות; "הורים מול מחסום הדיסלקציה" (2003), "דימוי עצמי במראה הדיסלקציה - מורים במלכוד" (2006); "כתב אישום – לקויי למידה, נשירה ועבריינות" (2006); "נחיתה קשה – לקויי למידה בזירת התעסוקה" (2009).

לאחרונה, ראה אור ספרה "וכשאני לעצמי – מה אני?" – זוגיות והורות של בוגרים עם ליקויי למידה.

עמלה עינת ילידת כפר סבא, 1939. בגיל תשע עברה עם משפחתה לחולון. כיום מתגוררת בת"א.

התרשמותי: ספר שנועד לבני נעורים, אבל גם אני כאם, מצאתי בו עניין, מההיבט של האמא שמאבדת את הקשר עם בנה היחיד. את ספריה של עמלה עינת העוסקים בליקויי למידה, קראתי בתחום לימודי באוניברסיטה, וספר זה העוסק קצת בתחום הקרימינולוגי, הפתיע אותי לטובה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה