יום שישי, 16 בספטמבר 2011

משחק סכום אפס

משחק סכום אפס

מאת: משה בן זאב

הוצאת קינג

     *  *  *  *  *      
479 עמודים, 92 שקלים



משחק סכום אפס הוא משחק שבו הרווח של כל משתתף מאוזן במדויק על-ידי ההפסד של האחרים. הסכסוך הישראלי-פלסטיני מתואר כמשחק סכום אפס, מצב של עימות שלא ניתן להגיע בו להסכמה, משום תפיסת העולם של כל צד בסכסוך הרואה את רווחי הצד האחד באים על חשבון הפסד הצד האחר. למשחק הצטרפו, בעל כורחן, דמויות בשר ודם מכל מגוון הקשת האנושית, מלאות בחוכמה, רוע, יופי וכיעור.

משחק סכום אפס הוא ספר מתח פוליטי מורכב ומרתק על רקע הסכסוך הישראלי-פלסטיני; מלחמת צללים אלימה בין שירותי הביטחון הישראליים והפלסטינים, החורגת מעבר לגבולות המזרח-התיכון, מובילה לחטיפת אזרחים וחיילים שבעקבותיה מתנהלים מגעים מדיניים חשאיים, המטורפדים על-ידי קבוצות קנאים משני הצדדים. מצב רוחו של גיבור הספר שנקלע בעל כורחו ללב הסכסוך, נע בין צלילה לתהום של חידלון לבין נחישות ואומץ לב. הוא לעיתים נואש ולעיתים מְעודָד, אבל מאמין ביושב במרומים הקובע את גורלו של האדם. בכורח הנסיבות הוא מפנה עורף לעברו, מדחיק את האירוע שריסק את גופו אבל לא את נפשו ונלחם על הסיכוי האחרון שלו לאושר ואהבה. באמצעות סיפור העלילה הפתלתל מציג המחבר את השקפת עולמו על החיים, הפוליטיקה ומצבן של המדינה והחברה שיש מי שיראה בה תמימה. מצב עימותי שלא ניתן להגיע להסכמה. סכסוך כמשחק סכום אפס, בלתי אפשרי, שיש בו רק מנצחים.

משחק סכום אפס הוא ספר הביכורים של משה בן-זאב בן ירושלים, צאצא למשפחה שהתגוררה בחברון מאז המחצית השנייה של המאה ה-19, עקרה לירושלים וחוותה את גלי הפרעות שלפני קום המדינה. שפת הדיבור בביתו שהייתה עברית מתובלת ביידיש ובערבית, הכשירה אותו להסתובב ולהרגיש בסמטאות השווקים בעיר העתיקה כבביתו.

משה בן-זאב מגדיר עצמו כישראלי טיפוסי שעבר את המסלול של  לימודים, תנועת-נוער וצבא. לאחרונה סיים ארבעה עשורים של עשייה בתפקידים בכירים במוסדות ציבוריים.

התרשמותי: הכתיבה סוחפת, קל מאד להתמכר לעלילה המתרחשת על רקע ההוויה המדינית המוכרת לנו מהסכסוך המתמשך בין שני העמים, הישראלים והפלסטינאים, והמושגים המוכרים לנו מהחדשות כמו, מחנה הפליטים א-שאטי, דיר אל בלאח, חאן יונאס,  נציגי המוחבראת ועוד. ספר מומלץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה